Iniciativa AI dětem

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
ilustrace

Proběhlo: 30. 10. 2023, 9—16:30 hodin
Vstupenky: za cenu 480 Kč (+ 15 Kč poplatek GoOut)
Kde: SHQ Centrála ČSOB, Praha
Pro koho: pro pedagogy a vedoucí pracovníky ZŠ a SŠ, knihovníky

Dny AI navazují na úspěšný loňský první ročník. Nabídnou přednášky, workshopy, prezentace i zajímavý doprovodný program. Letos je u toho i AI dětem a spolu s prg.ai nabídnou programovou část AI 4 EDU.

Těšit se můžete na opravdu bohatý program! Mimo hlavní přednáškovou část bude paralelně probíhat mnoho praktických workshopů, ale také panelové diskuze a výstavy. Pro účastníky budou přichystány poradny a relaxační a sdílecí místnosti.

Konference proběhne v délce 8 hodin a je možné ji platit ze šablon.

Součástí ceny vstupného je drobné občerstvení. Oběd si zajišťují účastníci sami. Je možné využít stravovacího zařízení přímo v ČSOB.

Prosíme, přineste si vlastní zařízení.

Program

9.00—9.15

Úvod konference — AI dětem + prg.ai

9.15—09.45

Jak systémově zavést AI ve školách (přednáška)

9.45—10.45

Jak systémově zavést AI ve školách (panelová diskuze)

10.45—11.00

Pauza na kávu

11.00—12.00

ChatGPT v praxi pedagoga prakticky (panelová diskuze)

12.00—13.00

Pauza na oběd

13.00—13.45

Technologická gramotnost — technologie co hýbou světem

Václav Knapp — Úvod do světa umělé inteligence

Aignos — Jak vnímají AI čeští teenageři?

Eva Nečasová — AI v hodinách informatiky a pro rozvoj digitální kompetence

Metoda OKU HAI + Sciobot

13:45—14:00​

Pauza na kávu

14.00—14:45

Michaela Liegertová — Chatboti jako asistenti pro vyučující

Ondřej Šteffl — Systémové zavádění AI ve Scioškolách

Jiří Materna — AI v hodinách informatiky na SŠ

Pavel Kasík — Hrajeme si s AI

Karel Klatovský — AI jako kopilot pedagoga

14:45—15:00

Pauza na kávu

15:00—16:00

Diskuze & reflexe zkušeností ve výuce

16:00—16:30

Zakončení konference

Po celou dobu bude k dispozici AI virtuální poradna — učitelé učitelům a poradna Jak na ChatGPT ve výuce studentů SSPŠ. Na hlavním schodišti bude projekce obrazů Aignos.

Program podrobněji

Přednášející: Eva Nečasová
9.15—9.45

Děti budou díky AI podvádět. Toto je v posledních několika měsících často skloňovaná věta ve sborovnách. Asi nikoho nepřekvapí, že my v AI dětem to vnímáme jinak. Když se to vezme za správný konec, AI může v oblasti vzdělávání přinést v první řadě pozitiva. Připravili jsme 5 konkrétních doporučení, o kterých si myslíme, že mají potenciál ve školách pomoci.

Pavel Kasík (moderátor), speakři: Andrej Novik, Libuše Daňhelková, Ivana Böhmová, Eva Nečasová
9.45—10.45

Panelová diskuze poskytne náhled na strategie a praktické kroky pro úspěšnou implementaci umělé inteligence ve vzdělávání. Odborníci z různých oblastí vzdělávání sdílejí své zkušenosti s implementací AI, diskutují o různých možnostech a výzvách, které mohou vzniknout při zavádění této technologie do školního prostředí. Cílem je otevřená a inspirativní debata.

Ondřej Hrách (moderátor), speakři: David Frýbert, Jaroslav Dušín Dušek, Michaela Liegertová
11.00—12.00

Cílem panelové diskuze je poskytnout praktický pohled na to, jak ChatGPT může přinášet hodnotu do různých předmětů i oblastí vzdělávání.

Studenti Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia
10.45—16.00

Používáte ChatGPT ve výuce a máte k jeho využívání konkrétní dotazy? Narazili jste na překážky nebo máte otázky týkající se jeho optimálního využití? Tato poradna je určena právě pro vás! Přijďte s konkrétními dotazy a my vám rádi pomůžeme najít řešení. Ať už jste začátečník nebo pokročilý uživatel, naše poradna je otevřena pro všechny učitele, kteří chtějí efektivně využívat ChatGPT ve výuce.

Eva Nečasová
13.00—13.45

Eva Nečasová představí existující materiály pro výuku AI v hodinách Informatiky i pro rozvoj digitální kompetence na 1. a 2. stupni a ukáže zajímavé nástroje a aplikace nejen pro žáky.

Václav Knapp
13.00—13.45

Společně si projdeme historii vývoje umělé inteligence (povědomí ve společnosti a technický vývoj). Poté si ukážeme, kde se vývoj nachází dnes a zároveň co doopravdy stojí pod pojmem umělé inteligence, Chat GPT a dalšími novinkami, které na nás dnes a denně vyskakují ze světa AI.

Ondřej Hrách, Aignos
13.00—13.45

Podívejme se na svět umělé inteligence z pohledu českých školáků a školaček – jak vnímají AI a jaký k ní mají vztah? Od zveřejnění ChatGPT s námi své postřehy průběžně sdílelo přes tisíc teenagerů ze základních a středních škol po celé republice.

Tadeáš Salaba, Technologická gramotnost
13.00—13.45

Nejen AI ale i elektromobilita, 5G a IOT budou předmětem této přednášky. A proč se těmito tématy vůbec zabývat? Protože se jedná o technologie, které hýbou světem. Umělá inteligence dokáže porazit velmistra v šachu, dokáže autonomně řídit vozidlo nebo dokonce pomáhat se záchranou lidských životů. Elektromobilita budí rozpaky v široké veřejnosti a mnozí tomuto trendu fandí a ostatní se mu brání. 5G nám umožňuje připojit se k internetu kdekoliv ve světě. IOT nabízí možnost spojení dokonce i s vesmírem. Přijďte si nás poslechnout a buďte v obraze.

Lucie Harmáčková a Andrej Novik, SCIO 
13.00—13.45

V rámci praktického workshopu si vyzkoušíme metodu OKU HAI aneb Od Kamene přes Učivo k tvorbě Hodiny za pomoci AI. Ukážeme si, jak běžné chatboty (ChatGPT, Claude, interní Chat Scio či další) můžeme využít k tomu, abychom si rychle a jednoduše připravili kompetenčně pojatou výuku s využitím Scio kurikula. 

V následné části ukážeme experimentální aplikaci ScioBot, která může pomoci při plánování výuky. ScioBot automaticky navrhuje cíle, obsah i aktivity hodiny. Přípravu je pak možné individuálně upravovat, doplnit o poznámky a exportovat do PDF.

Ondřej Šteffl, Scioškoly
14.00—14.45

Na přednášce nás Ondřej Šteffl zasvětí do světa vzdělávání zaměřeného na kompetence 21. století, zejména digitální dovednosti. Poodhalí tajemství vývoje jejich edukační mapy, která posiluje autonomii a schopnosti time-managementu žáků. Šteffl se také dotkne role umělé inteligence ve vzdělání, včetně využití nástrojů jako ChatGPT. Nakonec seznámí posluchače s metodami, jak Scio školy ověřují a monitorují rozvoj těchto klíčových kompetencí svých žáků. Přednáška nabídne vhled do budoucnosti vzdělávání v digitálním věku.

Michaela Ligertová, UJEP
14.00—14.45

Workshop zaměřený na možnosti využití chatbotů (ChatGPT, Bing, Claude 2 a Bard) pro zefektivnění práce vyučujících a obohacení vzdělávacího procesu.
Cílem workshopu je poskytnout vyučujícím praktické návody, ukázky a inspiraci, jak těchto nástrojů efektivně využívat pro zjednodušení a obohacení vlastní pedagogické práce.

Jiří Materna, ML College
14.00—14.45

Náplní přednášky bude představení projektu AI Akademie, jehož smyslem je dostat výuku umělé inteligence do hodin informatiky na středních školách. Na rozdíl ostatních podobných snah v českém prostředí není cílem naučit děti umělou inteligenci „pouze“ používat, ale přímo ji vytvářet. Zapojením do projektu je možno bezplatně získat výukové materiály včetně praktických cvičení. Projekt běží od roku 2021 a zatím podle jeho osnov a materiálů učí umělou inteligenci 17 středních škol z celé České republiky.

Pavel Kasík
14.00—14.45

Reklamy na neexistující produkty, realistické fotomontáže, fungující aplikace a vlastní knížky. To vše můžete díky nástrojům generativní umělé inteligence vytvořit doslova za pár minut. Ukážu vám, jak si můžete hrát s AI a dát tak dětské kreativitě nový rozměr. Podle mne je právě hra tím nejlepším způsobem, jak nejen děti pochopí, jaké možnosti se jim nyní otevírají.

Karel Klatovský
14.00—14.45

Nebojte se umělé inteligence a využijte ji na maximum, ostatně v mnoha nástrojích, které dnes využíváte, je umělá inteligence dostupná již několik let. Umělá inteligence totiž není jen chatbot. Proto si ukážeme, kde všude vám AI může pomoci. Od generování titulků, vytváření hlasových podkladů nebo překladů mluveného slova. A ukážeme si i personalizaci výuky, kdy nám AI vygeneruje jedinečně cvičení pro každého žáka. Ale na chatbota samozřejmě dojde také, protože Bing vám umí vygenerovat jedinečné texty či udělat souhrn z PDF nebo webu. A nakonec si vygenerujeme i obrázky, které svět neviděl.

David Frýbert, Martin Richter, Ondra Hrách, Andrej Novik
15:00—16.00

Přidejte se k inspirativnímu setkání, kde budete moct sdílet své zkušenosti s AI ve výuce a vyslechnout si zkušenosti ostatních. Diskuze nabídne prostor pro výměnu názorů, strategií a postřehů mezi vzdělávacími profesionály. Reflektivní diskuze budou probíhat v několika místnostech zároveň.

Po celou dobu.

Projekce generovaných děl bude k vidění na hlavním schodišti.

Po celou dobu.

Řešíte ve své škole problém týkající se umělé inteligence? Vytvořili jsme vám virtuální anonymní prostor, kam ho můžete napsat. Kdokoliv z účastníků se může přijít podívat a napsat k jakémukoliv komentáři svůj pohled.

Přednášející a lektoři (dle abecedy)

bohmova-ivana

Ivana Böhmová je nadšenec do inovací ve vzdělávání. V současnosti pracuje pro Národní pedagogický instiut ČR, kde má na starosti téma umělé inteligence. Je také lektorkou a metodičkou v oblasti rozvoje digitálních kompetencí dětí. Kvalitní a moderní vzdělávání považuje za jednu z nejdůležitějších oblastí rozvoje celé společnosti, sama se snaží neustále vzdělávat. Dříve působila také jako učitelka a komunální politička.

danhelkova-libuse

Libuše Daňhelková, ředitelka školy, vizionářka ve vzdělávání. Třicet let své žáky vyučuje matematice, ale má zkušenosti i z dalších oborů – informatiky, přírodopisu, výtvarné výchovy. Svůj tým vede s vizí hledat v každém to nejlepší a poskytnout co nejširší možnost volby. Technologie vnímá jako prostředek, s nímž je užitečné se učit žít a nenechat se jím ovládat. Jem přesvědčena, že výkon školy se zvyšuje s tím, čím spokojeněji se cítí žáci i zaměstnanci a čím individuálněji přistupujeme k osobnosti a životnímu příběhu každého žáka.

dovhunova-petra

Nadšená didaktička. Věnuje se vzdělávání celý svůj profesní život. Dříve jako učitelka ZŠ i SŠ posouvala své žáky a studenty. Nyní jako součást týmu prg.ai pečuje o vzdělávací program prg.ai Minor a koordinuje činnost AI vzdělávacích aniciativ.

dusek-jaroslav

Aktuálně učí informatiku, hudební a občanskou výchovu, a výchovu ke zdraví. V minulosti učil tělesnou výchovu a velmi rád se věnuje výuce matematiky. Mimo svou profesní dráhu je celoživotní sportovec s láskou k hudbě, filmu a moderním technologiím. Před pár lety se jeho velkou zálibou stala chladová terapie spolu se zimním plaváním. Jeho největším pracovním úspěchem je každodenní radost z učitelské práce, která se stala zároveň jeho koníčkem. Každý den se snaží být alespoň o malinko dál, než byl včera. Inteligenci vnímá dle slov Stephena Hawkinga jako schopnost přizpůsobit se změně. AI považuje za skvělý nástroj, který nám může hodně pomoci v každodenním životě, ale zároveň si uvědomuje jeho rizika a snaží se na ně žáky i kolegy připravit.

frybert-david

David Frýbert, diagnózou učitel:) Ještě na konci studia na pedagogické fakultě si nemyslel, že bude učit. No a letos je to už 14 let, co působí v roli učitele a lektora odborných předmětů z oblasti ICT na dvou středních školách. Zaměřením je tak trochu od všeho něco. Nejlíp se cítí v oblasti počítačové 2D a 3D grafiky, ať už jde o CGI modelování, 3D tisk, VR/AR, 3D skenování, fotografování a další multimediální „hračky“. Postupem času, jak se točil učitelský život a kolegové přicházeli a odcházeli, převzal i oblasti od počítačových sítí, operačních systémů, aplikačního softwaru nebo databází. Za ty roky pochopil, že klíčem k úspěchu studenta i učitele není ani tak kvantum naučeného a vykládaného učiva, ale najít správnou motivaci a zápal pro učení nových věcí. „Špatná zpráva“ ale je, že to nikdy nekončí, a nových věcí tu je a bude čím dál víc.😊 Život učitele je totiž nikdy nekončícím procesem vzdělávání, ale také hledáním společného dialogu a cesty se studenty, kteří se sice každé čtyři roky mění. Ale to, že můžeme ovlivnit jejich budoucí celoživotní směřování je pro mě tou největší motivací a náplní.😊

harmackova-liucie

Lucie Harmáčková pracuje jako projektová manažerka ve společnosti Scio. Zaměřuje se na využití umělé inteligence ve vzdělávání a podílí se na vývoji aplikace ScioBot a vytváření webu ucimsAI.cz.

hrach-ondrej

Vystudoval translatologii na FF UK se zaměřením na strojový překlad a poté působil jako lingvista v oblasti konverzační AI — v úspěšném akademickém týmu Alquist a ve firmě PromethistAI, vyvíjející chytré digitální persony zaměřené na oblast well-beingu. Nyní se věnuje vzdělávacímu projektu Aignos, který se snaží šířit digitální gramotnost o AI.

kasik-pavel

Pavel Kasík je vědecký novinář, nadšenec, analytik, programátor a lektor. Poslední tři roky intenzivně experimentuje s neuronovými sítěmi pro tvorbu textu, obrazů a počítčového kódu. V rámci seriálu „Hrajeme si s AI“ (Seznam Zprávy) ukazuje, jak kreativně objevovat možnosti AI nástrojů. Je držitelem Novinářské ceny 2022 za inovativní online žurnalistiku.

klatovsky-karel

Manažer vzdělávacích programů ve společnosti Microsoft. Má praxi 11 let jako učitel a správce sítě. Věnuje se přednáškám a psaním článků a webinářů na téma efektivního využívání digitálních technologií ve výuce. Napsal více jak 20 knih a učebnic pro ZŠ a SŠ se zaměřením zejména na technologie Microsoft, přednášel na konferencích BETT v Londýně, TechED v Amsterdamu či Barceloně. Je držitelem mnoha certifikací.

klatovsky.cz

knapp-vacla

Václav je nadšencem do nových technologií a studentem Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia. Věnuje se umělé inteligenci, kvantovým počítačům, počítačovému vidění, neurobiologii a pochopením věcí z větší perspektivy. Zároveň je IT analytik ve firmě Kooperativa, výzkumný asistent v oblasti trapped ions na půdě Paris-Jussieu. Dále se věnuje programování AI a obecně výzkumu v oblasti inteligence jak umělé, tak i té co máme mezi ušima.

liegertova-misa

Michaela Liegertová dlouhodobě působí na katedře biologie a v Centru nanomateriálů a biotechnologií na Přírodovědecké fakultě UJEP. V poslední době se intenzivně věnuje implementaci umělé inteligence do výzkumu a vzdělávání. Vede tým projektu AI společně (aireaktor.ujep.cz) a organizuje vzdělávací akce pro akademiky a akademičky, studující a současné i budoucí učitele.

eva-necasova

Zakladatelka neziskové iniciativy AI dětem (umělá inteligence dětem). Stojí také za metodikami Hello Ruby pro školy. Mimo vzdělávání se věnuje designu pod značkou designity.cz.

novik-andrej

Andrej Novik, nadšený hledač způsobů, jak dobře učit. Kromě domovského Scio působí také v organizaci Postbellum, Gulag.cz a dalších. Už více než 1 pětiletku učí na 1.Scioškole v Praze. Baví ho zkoumat možnosti využití VR, AR, AI a dalších zkratek ve výuce a pak o tom psát. V minulém životě byl členem předsednictva Evropské Asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání, podílel se na tvorbě revize českého kurikula, zpíval v různých souborech a vydával knížky o menšinových jazycích a lidských právech.

richter-martin

Zakladatel neziskového vzdělávacího spolku Aignos. Od roku 2016 pracuje jako UX a UI designér. Věnuje se využití AI aplikací ve startupovém prostředí a kreativních oborech. S týmem obsadil druhé místo na inovačním hackathonu Robothon věnovaném řešení výzev dnešní doby pomocí AI. V rámci studií na UK se zabývá vlivem AI na mediální prostředí.

salaba-tadeas

Tadeáš Salaba, lektor a organizátor Technologické gramotnosti. Projekt vznikl na půdě FEL ČVUT v Praze v roce 2020 pro nezájem studentů o technické obory. Projektem se snažíme mladým přiblížit moderní technologie, které se již nezkoumají, ale používají v provozu.

steffl-ondrej

Ondřej Šteffl je podnikatel a vizionář v oblasti vzdělávání. Absolvoval matematicko-fyzikální fakultu a je kandidátem věd ze sociologie. Založil gymnázium PORG a společnost Scio. V roce 2015 s heslem Změna je pro nás trvalý stav otevřel první ScioŠkolu. Nyní je v ČR už 19 Scio škol. Z toho dvě expediční (týden na expedici, 3 týdny online). Vzdělávání ve ScioŠkolách je založené na osmi ScioKompetencích. Cílem je připravit děti tak, aby v polovině 21. století prožily plnohodnotné a spokojené životy, v budoucnosti, jejíž podobu přesně neznáme, a která bude nejspíš dramaticky odlišná od dnešního světa.