proběhla 16/05/2023, Praha
Proběhla: úterý 16. května 2023, 9—15 hodin
Vstupenky: za cenu 390 Kč (+15 Kč poplatek GoOut)
Kde: Magenta Experience Center, Praha (mapa)
Pro koho: pro pedagogy a vedoucí pracovníky ZŠ a SŠ, knihovníky
Dotazy směřujte na Jitku Šimkovou: jitka@aidetem.cz
Téma podvádění v souvislosti s generativními modely umělé inteligence ve školství rezonuje. Kde je hranice dohledu a kde začíná odpovědnost žáků za jejich vlastní učení? A proč je etika téma, které bychom měli v souvislosti s AI na školách intenzivně otevírat?
Technologie je hlavně o lidech. Měli bychom žáky učit nejen ji ovládat a rozumět jí, ale možná víc než cokoliv jiného — vytvářet si k ní zdravý postoj. Konferenci zahájíme panelovou diskuzí s odborníky na téma motivace k učení. Následovat budou dva paralelní bloky přednášek.
Občerstvení a oběd je v ceně vstupenky.
9.00—9.15
Úvod konference
9.15—10.30
Panelová diskuze na téma plagiátorství
10.30—10.45
Pauza na kávu
10.45—11.45
Doporučení k využívání AI na ZŠ a SŠ (moderovaná debata)
11.45—12.30
ChatGPT — fungování, příležitosti, limity (přednáška)
12.30—13.15
Pauza na oběd
13.20—14.05
Máme se bát umělé inteligence? (přednáška)
13.20—14.05
Generování obsahu ve školách — právní pohled (přednáška)
14.10—14.55
Digitální stopa — náš život 2.0 (přednáška)
14.10—14.55
Etická a odpovědná AI (přednáška)
14.55—15.00
Zakončení konference
Kamil Kopecký, Jan Kršňák, Daniela Růžičková, Josef Šlerka
Moderuje Marek Adler
9.15—10.30
Výrazným tématem posledních týdnů, které rezonuje nejen v oblasti školství, jsou generativní modely umělé inteligence. I v souvislosti s možným plagiátorstvím se nabízejí otázky: Jak učit žáky pracovat smysluplně a zodpovědně s nástroji umělé inteligence? Kudy vede hranice mezi pedagogickým dohledem a odpovědností žáků za vlastní učení? Co bychom měli my učitelé změnit v přístupu k žákům a studentům?
moderovaná debata (10.45—11.45)
Pavel Vrána, Anna Bučinská, Petr Mrázek
Buďte součástí moderované debaty spolu se zástupci z řad žáků, studentů, pedagogů a ředitelů škol a dalších organizací, která má dopomoci vytvoření sady doporučení k využívání AI na ZŠ a SŠ. Dokument vznikl na půdě SSPŠ a čeká právě na vyjádření všech aktérů, kterých se týká. Buďte u toho. Draft dokumentu si můžete stáhnout zde.
Josef Šlerka
přednáška (11.45—12.30)
Jak fungují a jak se učí velké jazykové modely typu GPT. Co přinášejí nového v oblasti vzdělávání. A jak správně stavět prompty (textové vstupy) pro ChatGPT.
Co si odnesete
1. Obecné porozumění fungování velkých jazykových modelů
2. Co přinášejí do vzdělávání
3. Základy pro komunikaci s ChatGPT
David Černý
přednáška (13.20—14.05)
Ve své přednášce se David Černý zaměří na některé vážné obavy ze současného stavu a vývoje AI. Pokusí se ukázat, že nejsou příliš opodstatněné. Zbytek přednášky bude věnovat ilustraci faktu, že problém není AI, ale my lidé a naše pasivita, která nám neumožňuje využívat nástroje AI rozumně, moudře a morálně.
Co si odnesete
1. Pochopení současných obav ohledně AI
2. Schopnost kriticky přemýšlet o AI
3. Základní povědomí o některých problematických oblastí využívání AI
Ondřej Vykoukal
přednáška (13.20—14.05)
ChatGPT nebo DALL·E jsou sice poměrně nové technologie, ale nepohybují se v právním vakuu. Vztahují se na ně všechna pravidla, která platí i pro offline svět. Každá ze služeb má navíc ještě svá vlastní pravidla, která jsou kolikrát přísnější než naše zákony. A často není snadné se ve všech podmínkách a paragrafech zorientovat. Na přednášce vás Ondřej touto změtí provede a ukáže, jak s aplikacemi pracovat právně bezpečně.
Dozvíte se:
1. jaké otázky nebo obrázky můžete zadávat AI ke zpracování,
2. jaká máte práva k vytvořenému výstupu,
3. jak je to s daty a osobními údaji, které do AI zadáváte.
Ondřej Michalák
přednáška (14.10—14.55)
Data, která vytváříme, jsou otiskem našich reálných životů. Naše digitální stopa ale nezůstává v online prostoru nepovšimnutá. Víme, jaká data za sebou zanecháváme? A co se s nimi děje? A jakou roli v tomto příběhu hraje umělá inteligence a strojové učení?
Co si odnesete
1. Zjištění, že na data můžeme pohlížet jako na věc, která někomu patří a má svůj životní cyklus.
2. Pořizování, využití, správa, zveřejnění a zapomínání dat mají svůj etický rozměr.
3. Pochopení toho, jakou roli hraje v online prostoru strojové učení.
Kateřina Anna Magnna a Karel Klatovský
přednáška (14.10—14.55)
Umělá inteligence se stala běžnou součástí života lidské společnosti a její rostoucí význam se projevuje i ve vzdělávání. Pro utváření současného a budoucího vzdělávání tak především hraje kritickou roli etický a odpovědný přístup všech zúčastněných stran a úzká spolupráce soukromého a veřejného sektoru.
Dozvíte se:
1. Porozumění modelu etických principů AI odpovědné společnosti v soukromém sektoru.
2. Pochopení důležitosti spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem v oblasti zodpovědné a etické AI.
3. Konkrétní příklady a poznatky z praxe a mezinárodního prostředí.
Studentka oboru informační technologie na Smíchovské SPŠ a gymnáziu. Tandemová učitelka na základní škole, organizátorka letní školy robotiky. Stála u zrodu doporučení využívání AI na ZŠ a SŠ. Věnuje se robotice, umělé inteligenci a obecně IT.
Manažer vzdělávacích programů ve společnosti Microsoft. Má praxi 11 let jako učitel a správce sítě. Věnuje se přednáškám a psaním článků a webinářů na téma efektivního využívání digitálních technologií ve výuce. Napsal více jak 20 knih a učebnic pro ZŠ a SŠ se zaměřením zejména na technologie Microsoft, přednášel na konferencích BETT v Londýně, TechED v Amsterdamu či Barceloně. Je držitelem mnoha certifikací.
Student oboru kybernetická bezpečnost na Smíchovské SPŠ a gymnáziu. Manažer workshopů, školení a letních škol zaměřených na informační technologie.
Stál při vzniku laboratoře umělé inteligence na SSPŠ. Věnuje se mimo jiné umělé inteligenci, podnikání a IT obecně.
IČ: 17914582
Datovka: 4czjq6u
Číslo účtu: 2002446742/2010
Poptáváte vzdělávací akci či spolupráci?
Ozvěte se Kláře na: klara@aidetem.cz
Další kontakty naleznete v sekci Lidé.