V průběhu roku 2024 prezenčně v Kampusu Hybernská—A3, Hybernská 998/4, Praha 1. Detaily a informace o přihlášení budeme průběžně doplňovat. Kapacita omezena na 35 míst. AI horizonty pořádá AI dětem, TAH a Didaktikon a Nadace Rosy Luxemburgové.
Do roku 2020 byla kreativita výhradní doménou živých tvorů. Jak naložíme s tím, že nás generativní AI v mnohém předčí? Má ještě smysl být kreativní? Jak se proměňuje definice kreativity v novém světě?
Mluvčí: Jan Zibner, Alžběta Krausová, Linda Kolaříková
Oblast práva reaguje na společenské změny se zpožděním. Jak by se měla proměňovat s příchodem neustále se zlepšujících inteligentních systémů tak, aby společnost prosperovala? Jakým směrem by se mělo posunout licenční právo ve vztahu ke společnosti, zaměstnanosti, distribuci bohatství, ochraně duševního vlastnictví? Jaká jsou pro a proti regulace umělé inteligence (AI aktu) a jak k tomu přistupují země mimo EU?
Plošná reklama v politických kampaních a propagandě je old school. Online prostor prochází rychlou proměnou a nabízí neustále nové možnosti ovlivňování lidí. Jakou roli v celé mašinérii hraje AI? Jaký mají vliv doporučovací systémy? Co přináší generativní umělá inteligence? Je vůbec možné se účinně bránit — ať už systémově nebo jako jednotlivci?
Umělá inteligence a další technologie za poslední dekády nenávratně proměnily svět. Co ale znamená jejich rozmach pro náboženství a kulturu? Jak se tomu staví náboženští lídři a jak AI proměňuje každodenní život věřících? Potřebujeme s neustále se zvyšujícími schopnostmi inteligentních systémů redefinovat pojem lidství?
Vědění lidstva roste. Díky rozšíření internetu se demokratizoval přístup k informacím a narostl objem dat, ze kterých se AI systémy mohou učit. Jak by měla zareagovat oblast vzdělávání? Co si dnešní lídři českého vzdělávání myslí, že by se děti měly učit, aby z nich vyrostli spokojení dospělí?
Mluvčí: Zar Goertzel, Dita Malečková, Tomáš Mikolov, Josef Urban
Debata bude probíhat v anglickém jazyce, bez tlumočení.
Prozatím hypotetický koncept AGI vzbuzuje mnoho otázek. Jaké překážky musí lidé překonat, než bude vyvinuta? Jaké etické zásady by měly řídit její vývoj a implementaci? Jak zajistit, že bude bezpečná? Jaké dopady může mít AGI na trh práce a ekonomiku? Jak by se změnilo mocenské postavení ve světě, pokud by AGI vyvinula soukromá firma nebo stát? Jaké role by měly hrát vlády a mezinárodní organizace v regulaci AGI? Jak by mohlo lidstvo využít AGI k řešení globálních problémů, jako jsou změna klimatu, chudoba nebo zdravotní péče?
Systémy umělé inteligence se učí z dat, která vytvářejí lidé. Kolik úsilí stojí, aby nepapouškovaly předsudky, které se s námi táhnou po generace? Jak vytvářet systémy, které budou spravedlivé ke všem?
AI systémy svou autonomií vybízejí k tomu, aby převzaly část rozhodovacích procesů za lidi. Jenže co když jsou tyto systémy záměrně narušeny tak, aby škodily? Jak se proměňují způsoby hackingu? Jak zabezpečit kritickou infrastrukturu a kdo se tím zabývá?
Mluvčí: Tomáš Protivínský, Juraj Hvorecký, Tomáš Čech
Je umělá inteligence nehmotná věc plující v cloudu nebo hromada kovu a plastu, kvůli níž devastujeme naši planetu? Jak velké zdroje stojí její provoz? Existují cesty, jak AI optimalizovat a využít k optimalizaci?
Mluvčí: Jindřich Karásek, Lucie Tomanová, Denis Yagodin
Díky účasti zahraničního hosta bude debata probíhat v anglickém jazyce, bez tlumočení.
Umělá inteligence zásadně proměňuje podobu současných válečných konfliktů – od používání autonomních zbraní přes informační válku až po kybernetické útoky. Jaké jsou etické a bezpečnostní výzvy spojené s využíváním AI ve vojenských strategiích? A jak se proměňuje role člověka ve světě, kde rozhodování o životech může být delegováno na algoritmy? Debata se zaměří nejen na technologické a geopolitické aspekty AI ve válce, ale i na širší dopady na společnost, etiku a budoucnost konfliktů v digitálním věku.
Mluvčí: Emma Šafránková, Berta Krejčí, Michaela Tesařová, Tomáš Marek a Jonáš Tenora
Zeptáme se dětí a mladých lidí, jak vnímají umělou inteligenci. Přejí si žít v přetechnizovaném světě, který pro ně chystáme, nebo se naše budoucí generace vrátí do lesů?
Jak učitelé vnímají svou roli a co s tím dělá AI.
Před sto lety byla očekávání vůči učitelské profesi jiná než dnes. V době informačního nedostatku tvořily jádro učitelské expertízy oborové znalosti. Dnes žijeme v informačním nadbytku, informací máme více než potřebujeme. Role učitelů se tedy nevyhnutelně proměňuje. Jak se ohledně své role v dnešní dynamické době cítí učitelé samotní? Vnímají AI jako partnera či spíše jako protivníka? V této debatě otevřeme témata, která se týkají základů učitelské identity.