Generativní umělá inteligence je integrální součástí života i práce. Mnohé profese budou brzy vyžadovat minimálně základní znalosti a dovednosti v oblasti o AI, a proto je nezbytné, aby se mladí lidé vzdělávali a tyto dovednosti rozvíjeli, pokud chtějí být úspěšní na budoucím trhu práce. Cílem výzkumu je informovat vzdělavatele, rodiče a tvůrce politik o významu spolupráce v oblasti AI a vzdělávání.
Vzdělávací instituce hrají klíčovou roli v přípravě mladých lidí na život v technologicky vyspělém světě. Výzkum zdůrazňuje, že je nutné, aby školy integrovaly výuku AI a učitelé byli v této oblasti alespoň minimálně znalí, aby mohli efektivně předávat znalosti o umělé inteligenci. Zároveň by měl být vzdělávací obsah postaven tak, aby žákům umožnil získat praktické zkušenosti s aplikacemi generativní AI.
I když jsou mladí optimističtí ohledně potenciálu AI, cítí potřebu dospělého vedení k řešení etických, vzdělávacích a kariérních otázek. Mají obavy o soukromí a zabezpečení dat a mnozí si myslí, že by se výuka AI měla začít už v raném věku.
66 % respondentů alespoň částečné rozumí, co je generativní AI a jak ji používat.
72 % by uvítalo podporu při vzdělávání s nástroji generativní AI od dospělých.
64 % si myslí, že generativní AI jim pomůže v budoucí kariéře.
58 % uvedlo, že jim generativní AI pomůže zlepšit učení ve škole.
61 % má obavy, že by mohla být generativní AI zneužita k podvádění.
Kromě školní výuky je důležitá i podpora ze strany rodičů. Mladí lidé potřebují vedení a motivaci, aby se cítili jistí v oblasti technologií. Rodiče by měli být aktivními účastníky vzdělávacího procesu svých dětí, ať už prostřednictvím domácích projektů nebo podporou v jejich zájmech o AI. Mentoring může mladým lidem poskytnout inspiraci a ukázat jim, jak může AI pozitivně ovlivnit jejich kariérní cestu.
Jak se AI stále více integruje do našeho života, je důležité také klást důraz na etiku. Výzkum ukazuje, že mladí lidé by měli být poučeni o etických otázkách spojených s AI, jako jsou soukromí, bezpečnost a odpovědnost. Porozumění těmto otázkám jim umožní lépe se orientovat v komplexním světě technologií a přispět k jeho pozitivnímu rozvoji.
Výzkum uzavírá výzvou ke spolupráci mezi školami, rodiči, organizacemi a vládami, aby společně vytvořili prostředí, které podporuje vzdělávání v oblasti AI. Tím, že připravíme mladé lidi na výzvy a příležitosti, které AI přináší, jim pomůžeme stát se lídry budoucnosti, kteří budou schopni čelit technologickým změnám s důvěrou a inovativním přístupem.
Komiks Čokoroboti a deepfakes
Jak vnímá umělou inteligenci generace, na kterou bude mít největší dopad? Komiks složený z představ mladých lidí (od 11 do 19 let) o AI nejen vzdělává, ale doplňuje důležitým dílkem skládačku etiky AI.
Autor textu: Radovan Lupták
Editoři: Herbert Ullrich, Vojtěch Jindra, Eva Nečasová
Odborní garanti: Pavel Kordík, Jiří Materna
Datum poslední revize: 02/24
Doporučujeme k dalšímu studiu
Bezplatný online kurz v češtině určený každému, kdo se chce dozvědět, co to je umělá inteligence, čeho lze a nelze jejím prostřednictvím dosáhnout a jak ovlivňuje naše životy. Pro účast v kurzu nejsou zapotřebí pokročilé znalosti matematiky ani znalost programování. Do českého prostředí kurz přináší prg.ai. Přejít na kurz →
IČ: 17914582
Datovka: 4czjq6u
Číslo účtu: 2002446742/2010
Poptáváte vzdělávací akci či spolupráci?
Ozvěte se Kláře na: klara@aidetem.cz
Další kontakty naleznete v sekci Lidé.