AI akcelerátor / Kultura a komunikace školy / Kapitola 01
Kultura školy
Kultura školy představuje základní principy, které formují chování, rozhodování i klima celé školy. Je cítit v každém malém detailu a zásadně ovlivňuje vzdělávací výsledky žáků. Jak ji ale změřit, případně změnit, když vidíme, že něco nefunguje tak, jak bychom si přáli. Připravili jsme pro vás konkrétní návod na provedení této náročné změny.
Mapování kultury školy
Jaká je naše školní kultura? Nejprve se podívejme očima těch, kteří ji tvoří.
Abychom mohli kulturu školy rozvíjet, potřebujeme porozumět tomu, jak ji vnímají lidé, kteří v ní každý den žijí. Občas totiž to, co my považujeme za funkční, mohou ostatní vnímat jinak. Proto jsme připravili tři dotazníky, které pomohou zmapovat postoje žáků, pedagogů i rodičů. Odpovědi poslouží jako výchozí bod pro další práci — ukážou, co je třeba posilovat, kde je prostor pro změnu a co nás ve škole spojuje.
Vizualizace mapovacích dat
Výstupy z dotazníků nám pomůže vizualizovat aplikace Gemini (toho času nejvhodnější pro tento typ úkolu). Jak na to:
Otevřete Google formulář a přejděte na kartu Odpovědi, kde klikněte na ikonu zelené tabulky pro vytvoření propojené Google tabulky s odpověďmi. Jakmile se tabulka otevře, zvolte v horním menu Soubor, poté Stáhnout a vyberte formát Hodnoty oddělené čárkami (.csv), čímž si odpovědi uložíte do souboru CSV.
V aplikaci Gemini zvolte režim Pro (nejvýkonnější režim), přes ikonku plus vlevo dole v chatovacím okénku nahrajte CSV tabulku, kterou jste se v předchozím kroku stáhli. Zadejte prompt:
Jsi vývojář a datový vizualizátor. Vytvoř mi JEDNU samostatnou responzivní HTML stránku (single-file), která přehledně vizualizuje výsledky fiktivního průzkumu z Google formuláře o postojích žáků ke kultuře a komunikaci ve škole.
CÍL:
– Přehledně, v responzivním módu, ukázat výsledky PO ROČNÍCÍCH (skupiny: 2–3, 4–5, 6–7, 8–9).
– Každou otázku vizualizuj jako KOLÁČOVÝ GRAF nebo SLOUPCOVÝ GRAF (nech uživatele si vybrat skrze roletovké menu).
– U každé otázky musí být jasně vidět rozložení odpovědí pro každý ročník.
– U každého ročníku uvěď počet respondentů, nahoře uveď celkkový počet respondentů a jaké po v dílčích ročnících.
VSTUPNÍ DATA:
– Data dostaneš ode mě jako CSV.
– Sloupce:
– „Chodím do“ (hodnoty: „2–3“, „4–5“, „6–7“, „8–9“)
– a další sloupce = jednotlivé otázky (kategorizované odpovědi – textové volby).
– Nepředpokládej číselné škály, ber odpovědi jako kategorie (string).
POŽADOVANÝ VÝSTUP (HTML):
1) Vygeneruj kompletní responzivní HTML v jednom souboru:
– <html>, <head>, <style>, <body>, vše inline.
– Bez serveru, bez build procesu. Musí fungovat po otevření v prohlížeči.
2) Použij Chart.js z CDN (pokud je to možné). Pokud ne, použij čisté SVG/Canvas bez dalších knihoven.
3) Struktura stránky:
– Nahoře: název (např. „Kultura a komunikace školy — výsledky žáků (fiktivní data)“), krátká legenda.
– Ovládání:
– Přepínač „Zobrazit koláčový graf / sloupcoý graf“
– Volba zobrazení:
A) „Jedna otázka = 4 grafy vedle sebe (po ročnících)“ (default)
B) „Jeden graf, který se přepíná ročníky“ (volitelné)
– Sekce pro každou otázku:
– Nadpis otázky
– Grid se 4 grafy (2–3, 4–5, 6–7, 8–9)
– Pod grafy tabulka s procenty a počty (n, %)
4) Výpočty:
– Pro každou otázku spočítej četnosti odpovědí zvlášť pro každý ročník.
– Zobrazení v grafech má mít:
– procenta v tooltipu
– v legendě i absolutní počty (např. „Rozmyslím si (7)“)
– Přidej u každého ročníku n= počet respondentů v té skupině.
5) Design:
– Čistý, srozumitelný, čitelný.
– Rozumné mezery, karty, mřížka, RESPONZIVNÍ layout.
– Nepoužívej křiklavé barvy; barvy nech na defaultu knihovny (nepředepisuj konkrétní hex kódy).
6) Robustnost:
– Ošetři prázdné hodnoty / chybějící odpovědi (ignoruj je nebo dej do kategorie „Bez odpovědi“).
– Data mohou obsahovat diakritiku.
DODATEČNĚ:
– Na konec stránky přidej „Souhrnné poznámky“:
– automaticky vygeneruj 3–5 bodů typu „Ve skupině 8–9 je vyšší podíl odpovědí X než v 2–3…“,
– ale opatrně, bez hodnotících soudů (jen popis).
VÝSTUP:
– Vrať pouze hotový responzivní HTML kód v jednom bloku.
Kód, který vytvoří Gemini, stačí zkopírovat a uložit například v Poznámkovém bloku (aplikace ve Windows) jako soubor .html. Můžete zvolit název: vysledky_pruzkumu.html, důležité je nakonec názvu souboru přidat „.html“, nepoužívat diakritiku ani mezery. Tento soubor pak lze otevřít v libovolném prohlížeči.
Připravili jsme pro vás ukázku, jak takový výstup může vypadat. Vychází z fiktivních dat dotazníku pro žáky, kde je 183 respondentů.
Dotazníky — pokud byly vyplněny poctivě a větším množstvím respondentů — mohou přinést výsledky, ze kterých můžeme mít ve škole radost nebo naopak mohou být nepříjemný překvapením. Mohou odkrýt prostor, na kterém je třeba zapracovat. V takové chvíli přichází potřeba naplánování a provedení změny.