Školní pravidla

Školní pravidla nejsou souborem zákazů a pokynů — jsou odrazem hodnot, na kterých škola stojí. Jejich tvorba představuje příležitost k otevřenému dialogu mezi pedagogy, vedením, žáky i rodiči. Pokud se na jejich podobě podílí ti, kterých se týkají, roste nejen srozumitelnost, ale také míra jejich přijetí.

Tvorba pravidel na konkrétním příkladu

V této kapitole ukazujeme, jak pojmout tvorbu pravidel v na konkrétním příkladu — využívání mobilních zařízení ve škole. Vycházíme z metodiky Etika vývoje a využití technologií, která pomáhá žákům zohlednit různé perspektivy, porozumět možným konfliktům a spolupodílet se na hledání řešení, která jsou srozumitelná, spravedlivá a udržitelná.

Lekce trvá 45 minut. Doporučujeme ji se žáky provést a následně navázat tvorbou školních pravidel.

Workshop na tvorbu pravidel

Můžete se inspirovat naším návrhem workshopu se žáky 2. stupně ZŠ nebo SŠ zaměřeného na společné vytváření pravidel pro používání mobilních zařízení pomocí lístečkové metody (brainstorming a třídění).

Úvod

  • 10 minut

Úvod, krátké vysvětlení cíle:
Dnes se společně domluvíme na pravidlech pro používání mobilů ve škole. Nechceme zákazy, ale dohody, které dávají smysl.

Pravidla workshopu:

Respektujeme názor ostatních. Každý může mluvit. Nasloucháme.

Individuální reflexe

  • 15 minut

Aktivita:

Každý žák dostane zelené a červené lístečky a napíše:

Zelený: Na co mi mobil ve škole pomáhá? (1 lístek = 1 nápad)

Červený: Kdy mě ve škole ruší? (1 lístek = 1 nápad)

Lístečky nalepí na dvě části tabule nebo papíru: POMÁHÁ — RUŠÍ

Společné třídění a pojmenování témat

  • 15 minut

Aktivita:
Společně třídíte lístečky do tematických oblastí:
např. ve výuce, o přestávce, focení, komunikace, soustředění...

Společně pojmenujte kategorie a shrňte:
„Zdá se, že nás nejvíc trápí...“
„Nejčastěji mobil pomáhá, když...“

Návrhy pravidel

  • 25 minut

Aktivita:
Rozdělte žáky do menších skupin (3–4 osoby).

Každá skupina si vybere jednu oblast (např. používání o přestávce) a na červené lístečky napíše návrhy pravidel.

Pravidla formulují pozitivně a srozumitelně (pomozte jim, pokud je to třeba). Např. „Mobil můžeme používat o přestávce, když tím nerušíme ostatní.“

Hlasování a ladění pravidel

  • 30 minut

Aktivita:
Všechny návrhy pravidel vyvěste.

Žáci dostanou 3 hlasovací body (např. samolepky nebo fixy) a vyberou ta pravidla, která považují za nejdůležitější, nejsmysluplnější.

Společně doladíte finální formulaci (učitel zapisuje „čistou verzi“ na tabuli).

Dohoda a závěr

  • 20 minut

Aktivita:
Pročtěte vybraná pravidla — projděte znovu finální znění.

Domluvte se:
Jak zajistíme, aby se pravidla dodržovala? (např. připomenutí na začátku hodiny, připomenutí plakátem ve třídě)

Jak je vyhodnotíme? (např. za měsíc si je znovu přečteme a zhodnotíme, co funguje)

Návrh formulací pravidel

Zavádění pravidel do praxe

Pravidla je vhodné vyvěsit ve třídách nebo na chodbách v podobě jednoduchého plakátu, aby byla stále na očích a připomínala dohodu, na které se žáci podíleli. Sdílejte je také s rodiči. Po nějaké době si pravidla společně se žáky zhodnoťte: co funguje, co je třeba upravit. Pravidla validovat pravidelně je dobrý zvyk — nejsou totiž trestem, ale živou dohodou, kterou můžeme společně vylepšovat.