AI akcelerátor / Kultura a komunikace školy / Kapitola 02
Školní pravidla
Školní pravidla nejsou souborem zákazů a pokynů — jsou odrazem hodnot, na kterých škola stojí. Jejich tvorba představuje příležitost k otevřenému dialogu mezi pedagogy, vedením, žáky i rodiči. Pokud se na jejich podobě podílí ti, kterých se týkají, roste nejen srozumitelnost, ale také míra jejich přijetí.

Tvorba pravidel na konkrétním příkladu
V této kapitole ukazujeme, jak pojmout tvorbu pravidel v na konkrétním příkladu — využívání mobilních zařízení ve škole. Vycházíme z metodiky Etika vývoje a využití technologií, která pomáhá žákům zohlednit různé perspektivy, porozumět možným konfliktům a spolupodílet se na hledání řešení, která jsou srozumitelná, spravedlivá a udržitelná.
Lekce trvá 45 minut. Doporučujeme ji se žáky provést a následně navázat tvorbou školních pravidel.
Workshop na tvorbu pravidel
Můžete se inspirovat naším návrhem workshopu se žáky 2. stupně ZŠ nebo SŠ zaměřeného na společné vytváření pravidel pro používání mobilních zařízení pomocí lístečkové metody (brainstorming a třídění).
Úvod
- 10 minut
Úvod, krátké vysvětlení cíle:
Dnes se společně domluvíme na pravidlech pro používání mobilů ve škole. Nechceme zákazy, ale dohody, které dávají smysl.
Pravidla workshopu:
Respektujeme názor ostatních. Každý může mluvit. Nasloucháme.
Individuální reflexe
- 15 minut
Aktivita:
Každý žák dostane zelené a červené lístečky a napíše:
Zelený: Na co mi mobil ve škole pomáhá? (1 lístek = 1 nápad)
Červený: Kdy mě ve škole ruší? (1 lístek = 1 nápad)
Lístečky nalepí na dvě části tabule nebo papíru: POMÁHÁ — RUŠÍ
Společné třídění a pojmenování témat
- 15 minut
Aktivita:
Společně třídíte lístečky do tematických oblastí:
např. ve výuce, o přestávce, focení, komunikace, soustředění...
Společně pojmenujte kategorie a shrňte:
„Zdá se, že nás nejvíc trápí...“
„Nejčastěji mobil pomáhá, když...“
Návrhy pravidel
- 25 minut
Aktivita:
Rozdělte žáky do menších skupin (3–4 osoby).
Každá skupina si vybere jednu oblast (např. používání o přestávce) a na červené lístečky napíše návrhy pravidel.
Pravidla formulují pozitivně a srozumitelně (pomozte jim, pokud je to třeba). Např. „Mobil můžeme používat o přestávce, když tím nerušíme ostatní.“
Hlasování a ladění pravidel
- 30 minut
Aktivita:
Všechny návrhy pravidel vyvěste.
Žáci dostanou 3 hlasovací body (např. samolepky nebo fixy) a vyberou ta pravidla, která považují za nejdůležitější, nejsmysluplnější.
Společně doladíte finální formulaci (učitel zapisuje „čistou verzi“ na tabuli).
Dohoda a závěr
- 20 minut
Aktivita:
Pročtěte vybraná pravidla — projděte znovu finální znění.
Domluvte se:
Jak zajistíme, aby se pravidla dodržovala? (např. připomenutí na začátku hodiny, připomenutí plakátem ve třídě)
Jak je vyhodnotíme? (např. za měsíc si je znovu přečteme a zhodnotíme, co funguje)
Návrh formulací pravidel
- Mobilní telefon je ve škole pomocníkem, ne rozptýlením.
- Během vyučování používáme mobilní zařízení pouze se souhlasem učitele.
- O přestávkách je možné mobil využívat tak, aby to nerušilo ostatní a bylo to v souladu s pravidly bezpečného chování.
- V prostorách školy se nefotí ani nenatáčí bez souhlasu všech zúčastněných.
- Pokud telefon ruší výuku nebo není používán zodpovědně, škola má právo ho dočasně uschovat a informovat rodiče.
Zavádění pravidel do praxe
Pravidla je vhodné vyvěsit ve třídách nebo na chodbách v podobě jednoduchého plakátu, aby byla stále na očích a připomínala dohodu, na které se žáci podíleli. Sdílejte je také s rodiči. Po nějaké době si pravidla společně se žáky zhodnoťte: co funguje, co je třeba upravit. Pravidla validovat pravidelně je dobrý zvyk — nejsou totiž trestem, ale živou dohodou, kterou můžeme společně vylepšovat.
Pro tvorbu plakátu můžete využít generativní AI v aplikaci Canva, která je pro školy zdarma. Jak získat Canvu pro školy je popsáno na webu tybrdo.cz. Návody na používání Canvy naleznete na našem webu v databázi nástrojů.