Rámec změny založený na datech

Data z formulářů ukázala, ve kterých oblastech je prostor pro zlepšení. Nyní přichází čas pro načrtnutí rámcové představy, jak takovou změnu provést.

Vypracování rámce změny

Pro představu budeme nyní pracovat s fiktivními daty [vizualizace] [tabulka], která nám v minulé kapitole posloužila pro vizualizaci v Gemini. Data obsahují odpovědi 183 fiktivních žáků hodnotících klima ve škole/třídě.

Data ve formě CSV tabulky nahrajeme do připraveného AI asistenta v ChatGPT. Asistent je vystavěn tak, aby analyzoval a shrnul nahraná data a na jejich základě navrhl SMART cíle, měřitelné ukazatele úspěchu, hlavní překážky a zdroje, které jsou pro jejich dosažení nutné. Asistent mimo jiné obsahuje metodické příručky pro podporu spolupráce mezi pedagogy, rozvoj participativního a respektujícího přístupu ve školách.

Workshop na tvorbu pravidel

Můžete se inspirovat naším návrhem workshopu se žáky 2. stupně ZŠ nebo SŠ zaměřeného na společné vytváření pravidel pro používání mobilních zařízení pomocí lístečkové metody (brainstorming a třídění).

Úvod

  • 10 minut

Úvod, krátké vysvětlení cíle:
Dnes se společně domluvíme na pravidlech pro používání mobilů ve škole. Nechceme zákazy, ale dohody, které dávají smysl.

Pravidla workshopu:

Respektujeme názor ostatních. Každý může mluvit. Nasloucháme.

Individuální reflexe

  • 15 minut

Aktivita:

Každý žák dostane zelené a červené lístečky a napíše:

Zelený: Na co mi mobil ve škole pomáhá? (1 lístek = 1 nápad)

Červený: Kdy mě ve škole ruší? (1 lístek = 1 nápad)

Lístečky nalepí na dvě části tabule nebo papíru: POMÁHÁ — RUŠÍ

Společné třídění a pojmenování témat

  • 15 minut

Aktivita:
Společně třídíte lístečky do tematických oblastí:
např. ve výuce, o přestávce, focení, komunikace, soustředění...

Společně pojmenujte kategorie a shrňte:
„Zdá se, že nás nejvíc trápí...“
„Nejčastěji mobil pomáhá, když...“

Návrhy pravidel

  • 25 minut

Aktivita:
Rozdělte žáky do menších skupin (3–4 osoby).

Každá skupina si vybere jednu oblast (např. používání o přestávce) a na červené lístečky napíše návrhy pravidel.

Pravidla formulují pozitivně a srozumitelně (pomozte jim, pokud je to třeba). Např. „Mobil můžeme používat o přestávce, když tím nerušíme ostatní.“

Hlasování a ladění pravidel

  • 30 minut

Aktivita:
Všechny návrhy pravidel vyvěste.

Žáci dostanou 3 hlasovací body (např. samolepky nebo fixy) a vyberou ta pravidla, která považují za nejdůležitější, nejsmysluplnější.

Společně doladíte finální formulaci (učitel zapisuje „čistou verzi“ na tabuli).

Dohoda a závěr

  • 20 minut

Aktivita:
Pročtěte vybraná pravidla — projděte znovu finální znění.

Domluvte se:
Jak zajistíme, aby se pravidla dodržovala? (např. připomenutí na začátku hodiny, připomenutí plakátem ve třídě)

Jak je vyhodnotíme? (např. za měsíc si je znovu přečteme a zhodnotíme, co funguje)

Návrh formulací pravidel

Zavádění pravidel do praxe

Pravidla je vhodné vyvěsit ve třídách nebo na chodbách v podobě jednoduchého plakátu, aby byla stále na očích a připomínala dohodu, na které se žáci podíleli. Sdílejte je také s rodiči. Po nějaké době si pravidla společně se žáky zhodnoťte: co funguje, co je třeba upravit. Pravidla validovat pravidelně je dobrý zvyk — nejsou totiž trestem, ale živou dohodou, kterou můžeme společně vylepšovat.