AI akcelerátor / Rozvoj pedagogů / Kapitola 02
Metodologie změny na konkrétním příkladě
Pro lepší porozumění tomu, jak změna ve škole skutečně probíhá, představíme metodologii změny na konkrétním příkladě — rozvoji digitálních dovedností u pedagogického sboru. Tento příklad nám umožní ukázat jednotlivé kroky změnového procesu v praxi, včetně práce s postoji učitelů, budování důvěry, podpory při učení a postupného ukotvení nových přístupů do každodenní výuky.
Identifikace problému a rámec změny
Každá smysluplná změna začíná jasným pojmenováním problému. Na základě toho pak vzniká změnový rámec — přehledná struktura, která popisuje, co se má změnit, proč, jak a kdo za to zodpovídá. Obsahuje cíle, klíčové aktivity, zapojené role, časový plán, potřebné zdroje a ukazatele úspěchu. Jeden takový jsme pro vás připravili:

Mapování postojů kolegů
Každý z pedagogů má samozřejmě ke změně jiný postoj. Aby mohl proces proběhnout zdárně, je třeba postoje znát a porozumět jim. Proto začněte tím, že zmapujete stávající postoje pedagogů k využívání digitálních technologií v jejich praxi. Využít k tomu můžete například formulář — jeden vzorový jsme pro vás připravili. Inspirovat se můžete zde.

Na základě odpovědí z formuláře si pak můžete vytvořit tzv. mapu aktérů změny — přehled, který vám pomůže lépe porozumět, kdo změnu podporuje, kdo váhá a kdo ji případně odmítá a proč. Mapa není hodnotícím nástrojem, ale orientační pomůcka pro smysluplné a citlivé vedení změnového procesu. Připravili jsme pro vás vzorovou podobu:
Kolegům naslouchejte. Nehodnoťte. Každý má svou osobní zkušenost, které máte šanci porozumět.
Plán změny
Po jasném stanovení změnového rámce přichází konkrétní rozvaha, jak změnu provést. Ta se nazývá plán změny. Je to jednoduchý formulář, který pomáhá krok za krokem promyslet a naplánovat konkrétní fáze a kroky v procesu změny ve škole. Je rozdělen do pěti fází.
Jednotlivé fáze
Zvýšení povědomí o změně
- Fáze první
Prvním krokem je sdílení informace, že změna nastává, a z jakého důvodu je třeba ji provést.
Akceptace změny
- Fáze druhá
Důvěra v proces změny
- Fáze třetí
Schopnost změnu provést
- Fáze čtvrtá
Změna se pomalu začíná realizovat v praxi, ale stále s intenzivní podporou seniorních kolegů.
Ztvrzení změny
- Fáze pátá
Změna se upevňuje v každodenním chodu školy – sdílí se úspěchy a nové přístupy se stávají běžnou součástí výuky.

Vše si shrneme v příští kapitole.