Iniciativa AI dětem

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

AI dětem pro knihovny

Zimní konference o AI a vzdělávání pro knihovnice a knihovníky

Proběhne: 11/12 2023, 8.30—15.00 hodin
Vstupenky: 350 Kč
Kde: Městská knihovna — pobočka Petřiny, U Petřin 2511/1, Praha 6
Pro koho: pro knihovníky a knihovnice z ČR
Dotazy směřujte na Mílu Lince z MLP: miloslav.linc@mlp.cz

Co je to umělá inteligence (AI — Artificial inteligence) a jakým způsobem proměňuje nejen svět vzdělávání? Přijměte pozvání na celodenní konferenci do nových prostor knihovny Petřiny.

Konferenci zahájíme úvodní teoretickou přednáškou na téma umělá inteligence. Budou následovat 2 bloky paralelně běžících workshopů a přednáška o tom, jakou roli hraje umělá inteligence v dezinformacích.

K dispozici bude pro účastníky na místě káva a drobné občerstvení.

Konferenci pořádá Městká knihovna a AI dětem.

Program

9.00—9.05

Úvod konference

9.05—11.00

AI v kontextu našeho světa (úvodní přednáška)

11.00—11.15

Pauza na kávu

11.15—12.15

Workshopy 1. blok

12.15—13.00

Pauza na oběd

13.00—14.15

Umělá inteligence a dezinformace (přednáška)

14.15—14.30

Pauza na kávu

14.30—15.30

Workshopy 2. blok

15.30—15.45

Zakončení konference

Přednášky

Přednášející: Eva Nečasová

Úvodní část je zaměřena na teoretickou rovinu AI: Jak daleko sahá její historie? Co to je a jak funguje strojové učení? Které významné změny tato technologie přináší do našeho světa? Kde všude dnes AI najde své využití? Jaké jsou její právní aspekty? Co je to etická práce s daty a etika umělé inteligence obecně? Jaké jsou největší výzvy, které musí naše společnost v souvislosti s AI zvládnout? A jaké jsou argumenty pro vzdělávání se v této oblasti?

Přednášející: Eva Nečasová

Umělá inteligence je už roky prorostlá do společnosti a utváří realitu, jak ji vnímáme dnes. Jakou roli hrají doporučovací systémy, co přinesly v nedávných letech, a co v souvislosti s generativními modely přinesou v budoucnu — to jsou otázky, které bychom si měli intenzivně klást.

Bloky workshopů

Tyto workshopy poběží paralelně ve dvou identických blocích. Účastníci si tedy mohou vybrat dva z nabízených čtyř.

Přednášející: Alena Reslová (Odpovědné občanství)

Chcete mít díky AI náskok před ostatními? Představíme vám nejnovější AI pomocníky — DigiHavla a Digiexperta. Ukážeme vám, jak digitální lidi a experty využít na cestě za poznáním a jak udělat vzdělávací proces zábavnější, rychlejší a efektivnější.

Přednášející: Martin Richter, Ondra Hrách (Aignos)

Generativní umělá inteligence se stává důležitým nástrojem i v oblastech, u kterých by to před pár lety čekal jen málokdo. Jak se prostřednictvím AI proměňuje umění, design i celá vizuální realita a jak s tím pracovat? Prozkoumejte s námi prostor pro tvůrčí inspiraci, představivost i sebevyjádření.

Přednášející: Radovan Lupták (AI dětem)

Co si myslí děti o AI? Jak jim lze umělou inteligenci představit? Lze učit AI bez počítače? Jak začlenit AI do kroužku programování?

Na workshopu si prakticky vyzkoušíme AI hříčky a Teachable Machine. Prozkoumáme interaktivní robotí příběh (expedice.roboti.gg). Budou představené i složitější programovací úlohy s nástrojem machinelearningforkids.co.uk a jeho propojení s dětským programovacím prostředím Scratch.

Pro vyzkoušení nástrojů a her doporučujeme mít sebou vlastní notebook s webkamerou. Znalosti programování nejsou nutné.

Přednášející: Michal Kučerák (DOX)

Jsme součástí revoluce, která digitalizuje naši paměť, vzpomínky, touhy a představy. Nástroje, které označuje slovem „umělá inteligence“, jsou generací počítačových programů schopných řešit sofistikované úkoly. Problémem jsou data, ze kterých se tyto systémy učí. Jsou plné předsudků, zjednodušování a zkreslování reality.

V rámci workshopu si představíme umělou inteligenci, pobavíme se o rozdílu mezi strojovým učením a neuronovou sítí a dále si ukážeme příklady algoritmů, kterých aplikace do praxe vyvolává kontroverzi, diskriminaci nebo nerovnováhu.

Přednášející

ondrej-hrach
Vystudoval translatologii na FF UK se zaměřením na strojový překlad a poté působil jako lingvista v oblasti konverzační AI – v úspěšném akademickém týmu Alquist a ve firmě PromethistAI, vyvíjející chytré digitální persony zaměřené na oblast well-beingu. Nyní se věnuje vzdělávacímu projektu Aignos, který se snaží šířit digitální gramotnost o AI.
michal-kucerak

Kurátor, výzkumný pracovník a lektor. Spolupracuje s Centrem současného umění DOX a TBA21-Academy, kde vede projekt Ocean-Archive.org. Je studentem doktorského studia na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně a autorem projektu #DATAMAZE (DOX, Praha, 2018—2022). Je součástí týmu, který realizuje festival UROBOROS.

lektor-radovan-luptak

IT analytik a učitel informatiky a programovaní na základní škole, se zájmem o nové technologie.

eva-necasova
Zakladatelka neziskové iniciativy AI dětem (umělá inteligence dětem). Stojí také za metodikami Hello Ruby pro školy. Mimo vzdělávání se věnuje designu pod značkou designity.cz.
martin-richter
Zakladatel neziskového vzdělávacího spolku Aignos. Od roku 2016 pracuje jako UX a UI designér. Věnuje se využití AI aplikací ve startupovém prostředí a kreativních oborech. S týmem obsadil druhé místo na inovačním hackathonu Robothon věnovaném řešení výzev dnešní doby pomocí AI. V rámci studií na UK se zabývá vlivem AI na mediální prostředí.
resl-alena

Zakladatelka iniciativy Odpovědné občanství, která uvedla do výuky občanské výchovy první digitální osobnost — DigiHavla. Propagátorka změny stylu výuky na českých školách — přemýšlení místo biflování.