Iniciativa AI dětem

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

konference
AI 4 Edu Ústí nad Labem

15/10/24

Objevte výzvy a příležitosti umělé inteligence ve vzdělávání. Připojte se k nám na inovativní konferenci AI 4 Edu Ústí nad Labem, kde představíme nejnovější trendy a praktické strategie pro implementaci AI do výuky. Otevřeno pro pedagogy všech stupňů, studenty učitelství a odborníky působící ve vzdělávacím sektoru.  

Proběhne: 15. 10. 2024, 8.30—17.00 hodin
Vstupenky: pro registrované účastníky zdarma
Kde: V prostorách kampusu UJEP, Pasteurova 3544/1, 400 96 Ústí nad Labem-město
Pro koho: pro pedagogy všech stupňů (ZŠ, SŠ, VŠ), studenty učitelství a další zájemce působící ve vzdělávacím sektoru

Co vás čeká

Připravili jsme pro vás pestrý a inspirativní program!

Po úvodní přednášce o metodikách AI Kurikula (kompletních výukových plánů do výuky různých předmětů) a novinkách ve vzdělávání v oblasti AI, budou probíhat paralelní praktické workshopy zaměřené na efektivní implementaci umělé inteligence do výuky různých vzdělávacích oblastí. Získáte tak konkrétní nástroje a strategie, které můžete okamžitě využít ve své pedagogické praxi napříč obory a disciplínami.

V následujícím přednáškovém bloku vystoupí přední odborníci v oblasti AI a vzdělávání, kteří se podělí o své zkušenosti a vize budoucnosti vzdělávání v éře umělé inteligence. Program vyvrcholí panelovou diskuzí, kde budete mít příležitost zapojit se do živé debaty o výzvách a příležitostech, které AI přináší do vzdělávacího procesu.

V průběhu konference se můžete zapojit do soutěže, a vyhrát tak školení do sborovny v délce 3 hodiny pro sebe a své kolegy. Vybírat můžete ze školení AI dětem dostupných na webu.

Délka konference je 8 hodin a půl hodiny. Přineste si s sebou vlastní chytré zařízení (telefon, notebook).

Úvodní část konference

Registrace na konkrétní workshopy proběhne v den konání konference v budově univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Kapacita workshopů je omezená.

Úvodní slovo AI dětem, univerzity J. E. Purkyně & O2 Chytrá škola

Přednášející: Eva Nečasová

V AI dětem ve spolupráci s NPI pracujeme na Kurikulu umělé inteligence pro základní a střední školy. Jeho hlavními cíli je poskytnout srozumitelný návod, jak vzdělávat v oblasti AI nejen v informatice, ale také ve všech ostatních předmětech. V úvodní přednášce se dozvíte, jaká je jeho koncepce a jak ho využít u vás ve škole. 

1. a 2. blok workshopů

10.15—11.15 (60 minut)
11.30—12.30 (60 minut)

Praktické workshopy budou s identickým obsahem probíhat ve dvou po sobě jdoucích blocích, což vám umožní zúčastnit se dvou různých workshopů dle vašeho výběru.
Není nutné mít aprobaci v daném předmětu — v rámci workshopu se zamyslíte, jak dané aktivity využít i v jiných předmětech.

V 1. a 2. bloku proběhnou tyto workshopy:

lektor-radovan-luptak

Radovan Lupták

Interaktivní workshop, který vám ukáže, jak začlenit umělou inteligenci do výuky informatiky na 1. a 2. stupni ZŠ. V praktické části si sami vyzkoušíte několik metodik z pohledu žáků těchto stupňů. Zaměříme se na konkrétní aktivity, které můžete ihned použít ve své třídě. Workshop je navržen tak, aby vám poskytl praktické nástroje, které snadno zařadíte do svých hodin. Nemusíte být odborníky na umělou inteligenci – naše metodiky jsou vytvořeny tak, aby je mohl využít každý učitel s minimální přípravou.

Na závěr workshopu bude prostor pro vaše dotazy a diskuzi, během které se společně zamyslíme nad tím, jak nejlépe využít AI ve vzdělávání.

eva-tykvova

Eva Tykvová

Objevte, jak může umělá inteligence rozšířit možnosti výtvarné a hudební výchovy. Tento interaktivní workshop vás provede různými metodikami AI Kurikula zaměřenými na podporu kreativity vašich žáků. Naše metodiky jsou navrženy tak, abyste je mohli využít bez nutnosti složité přípravy a bez předchozích zkušeností s umělou inteligencí. Na závěr bude prostor pro otázky a diskuzi o tom, jak efektivně využít AI ve vzdělávání.

_speakers_tomas-holubec

Tomáš Holubec

Zjistěte, jak lze přirozeně zapojit umělou inteligenci do humanitních předmětů. V praktické části si sami vyzkoušíte několik metodik AI Kurikula z pohledu žáků a získáte inspiraci pro vaše hodiny. Naše metodiky jsou navrženy tak, aby byly dostupné pro každého učitele, a to i bez hlubších znalostí umělé inteligence. 

Na závěr workshopu vám nabídneme prostor pro dotazy a společnou diskuzi o tom, jak AI co nejlépe začlenit do výuky.

necasova-eva3--ai-detem

Eva Nečasová

Praktický workshop, který vás naučí, jak efektivně využít umělou inteligenci ve výuce mediální výchovy jako průřezového tématu. Společně si vyzkoušíme různé metody z dílny metodik AI Kurikula z pohledu vašich žáků a ukážeme si konkrétní příklady, které můžete okamžitě vyzkoušet ve třídě. Naše metodiky jsou navrženy tak, abyste je mohli využít bez nutnosti složité přípravy a bez předchozích zkušeností s umělou inteligencí. 

Na závěr bude prostor pro otázky a diskuzi o tom, jak efektivně využít AI ve vzdělávání.

pelikánová

Monika Pelikánová

Zajímá vás, jak může generativní umělá inteligence zefektivnit vaši výuku chemie a biologie a dalších přírodovědných předmětů? Chcete objevit nové způsoby, jak zaujmout žáky a prohloubit jejich porozumění vědeckým konceptům? Přemýšlíte, jak využít AI k přípravě poutavých materiálů nebo personalizovaného hodnocení? Tento praktický workshop vám nabídne odpovědi na tyto otázky a mnohem víc. Objevíte konkrétní způsoby integrace generativní AI například do přípravy dynamických výukových materiálů, vizualizace složitých vědeckých konceptů a podpory kritického myšlení. Během workshopu získáte praktické ukázky využití nástrojů generativní AI v kontextu výuky přírodních věd, postupy pro efektivní zapojení AI do vašich hodin, prostor pro sdílení zkušeností s kolegy i příležitost diskutovat etické aspekty a limity využití AI ve vzdělávání.

zelenka

Jiří Zelenka

Workshop vychází z poznatků a zkušeností nasbíraných během spolupráce s učiteli základních škol a jeho cílem je ukázat, jakou roli může hrát AI ve výuce jako nástroj pro její zeefektivnění, ale také, na jaká úskalí můžeme v souvislosti s AI ve vzdělávání narazit. Workshop nabídne i prostor pro sdílení zkušeností a diskuzi.

Karolina_Janska

Karolina Janska Neumann

Zatímco umělá inteligence nabízí nové možnosti v oblasti výtvarného umění, vyvstává otázka, zda neohrozí samotný základ našeho oboru – kreativitu našich studentů. Tato přednáška se zaměří na to, jakým způsobem umělá inteligence ovlivňuje kreativní procesy studentů výtvarné výchovy. Na základě aktuálních výzkumů a konkrétních příkladů z praxe prozkoumáme, zda a jakým způsobem AI podporuje nebo naopak omezuje lidskou kreativitu. Dále se budeme věnovat otázce, jak můžeme využít potenciál AI ve výuce tak, abychom podpořili rozvoj kreativního myšlení a zároveň zachovali jejich autorskou originalitu.

svoboda

Martin Svoboda

Poznejte, co jsou to chatboti a jaký mohou mít význam ve vzdělávání. V tomto workshopu se dozvíte o základních principech fungování chatbotů a probereme jejich potenciální přínosy. Zamyslíme se nad tím, jak mohou chatboti pomoci s každodenními úkoly. Nabídneme vám také přehled inspirativních příkladů užití.

Harmáčková

Lucie Harmáčková

Zajímá vás, jak můžete načerpat inspiraci do výuky a zároveň ušetřit čas při vytváření příprav? Aplikace ScioBot vygeneruje kompletní přípravu včetně aktivit pro žáky. Stačí zadat téma a třídu. Společně si ukážeme, jak ScioBot používat, a představíme vám také nové funkce. Aplikaci si budete moci vyzkoušet na vlastním notebooku nebo mobilu. ScioBot je zdarma pro všechny, přípravy vytváří již desetitisícům vyučujících ve stovkách škol. Těšíme se na vás!

Tomáš Freiberg, Jana Janovská

Tomáš Freiberg, Jana Janovská

Poznejte, jak generativní umělá inteligence usnadňuje studium a zlepšuje efektivitu. Na workshopu probereme, jak AI pomáhá s přípravou na zkoušky, psaním prací, zpracováním informací a organizací času. Ukážeme vám, jak studenti využívají AI ve svém každodenním studiu a nabídneme tipy, jak tyto technologie efektivně zapojit.

1. blok krátkých příspěvků

13.00—14.00 (60 minut)
Ve třetím bloku si budete moci vyslechnout krátké zajímavé příspěvky od následujících speakerů. Součástí bude dostatek prostoru na diskuzi, neváhejte si proto připravit otázky.

richter-martin

Martin Richter

Příspěvek se zaměří na praktické aspekty tvorby pravidel pro využívání generativní umělé inteligence (GenAI) ve vzdělávacím procesu. Cílem je poskytnout vyučujícím konkrétní postupy a doporučení, jak efektivně integrovat GenAI do výuky při zachování akademické integrity a zajištění kvalitního vzdělávacího zážitku.

Návrh bez názvu (11)

Josef Šlerka

Párové techniky při programování jsou sice náročné, ale kód, který přináší je velmi kvalitní. Můžeme do procesu výuky zavést párové účení, kdy nám parťáka bude dělat AI? Co to přináší a proč bychom o tom měli vážně uvažovat.

Workshop

13.00—14.00 (60 minut)
Mimo hlavní přednáškovou část máte možnost navštívit workshop O2 Chytré školy.

herdová

Dominika Herdová

O2 Chytrá škola je vzdělávací program zaměřený na rozvoj digitálních dovedností a porozumění AI. Nabízí učitelům a žákům praktické nástroje pro integraci moderních technologií do výuky. Součástí programu je hra NetKnights.cz, která učí žáky bezpečnosti na internetu a kritickému myšlení. Program pomáhá školám připravit se na digitální budoucnost a efektivně využívat AI ve vzdělávání.

2. blok krátkých příspěvků

14.15—15.15 (60 minut)
Ve druhém kole nás čekají tyto krátké příspěvky.
Součástí bude dostatek prostoru na diskuzi, neváhejte si proto připravit otázky.

liegertová

Michaela Liegertová

Generativní umělá inteligence přináší zásadní změny do vzdělávacího procesu. Jak se vyvíjejí role učitelů a studentů? Objevte klíčové dovednosti nezbytné pro dnešní rychle se měnící svět, efektivní způsoby využití umělé inteligence ve výuce a související etické aspekty. Přednáška nabídne praktickou perspektivu na budoucnost vzdělávání v kontextu rozvoje pokročilých technologií.

Návrh bez názvu (8)

Otakar Fleischmann

Umělá inteligence proměňuje náš svět závratnou rychlostí, což může vyvolávat radost, nadšení z existence inteligentního pomocníka, ale také pocity zahlcení, zmatku, případně úzkosti. Jak v tomto novém prostředí najít vnitřní klid a rovnováhu? Tato přednáška nabídne pohled na výzvy života s AI a poskytne praktické nástroje pro udržení duševního zdraví. Prozkoumáme strategie pro zvládání informačního přetížení a techniky pro budování odolnosti vůči digitálnímu stresu.

Zakončení konference

Pozvání k panelové diskuzi přijali Michaela Liegertová, Radovan Lupták, Monika Pelikánová, Martin Richter a Jiří Zelenka.

Přijďte se podívat, jak odborníci vidí proměnu vzdělávání v době AI.

Vedou lektoři AI dětem: Tomáš Holubec, Radovan Lupták, Eva Tykvová

Přidejte se k inspirativnímu setkání, kde budete moct sdílet své zkušenosti s AI ve výuce a vyslechnout si zkušenosti ostatních. Diskuze nabídne prostor pro výměnu názorů, strategií a postřehů mezi vzdělávacími profesionály. 

Společné zakončení konference, soutěž o ceny.

Hledáte inovativní způsoby, jak obohatit svou výuku pomocí umělé inteligence? Připojte se k nám na konferenci AI 4 Edu a objevte nové možnosti ve vzdělávání. Získáte nejen cenné kontakty a inspiraci od kolegů z oboru, ale především praktické nástroje a strategie, které můžete okamžitě implementovat do své pedagogické praxe. 

Partneři, kterým děkujeme za spolupráci a podporu

Program probíhá v rámci aktivity B.3.13 EduPower: Platforma pedagogické excelence Ústeckého kraje projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu reg. č. CZ.10.02.01/00/22_002/0000210.

Přednášející a lektoři

Návrh bez názvu (8)

Ve své profesi psychologa kromě výuky pomáhá Otakar studentům a zaměstnancům UJEP, ale také záchranářům ZZS ÚK a zdravotníkům ústecké Masarykovy nemocnice, aby se v tom svém jedinečném pletivu myšlenek, citů a mezilidských vztahů vyznali.

Tomáš Freiberg, Jana Janovská

Tomáš i Jana jsou studenty bakalářského studia na Přírodovědecké fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Tomáš studuje jednooborovou biologii, Jana studuje biologii a geografii pro vzdělávání. Společně jsou zapojeni do projektu zaměřeného na využití umělé inteligence ve studentském životě. Zaměřují se na implementaci generativní umělé inteligence do studia, jeho zefektivnění a usnadnění.

Harmáčková

Lucie Harmáčková pracuje ve Scio na projektech pro základní a střední školy. Zabývá se zapojením AI do vzdělávání a podílí se na rozvoji AI aplikace ScioBot, která pomáhá vyučujícím s přípravou na výuku, a na webu Učím s AI.

herdova-veronika

Mgr. Dominika Herdová, ředitelka Nadace O2

Dominika vystudovala Fakultu zdravotnictví a sociální práce na Slovensku a v roce 2006 se přestěhovala do Prahy. Od roku 2016 se aktivně věnuje a působí v oblasti společenské odpovědnosti firem. V období 2016-2019 pracovala jako programová manažerka v organizaci Byznys pro společnost, kde měla na starosti nastavování firemního dobrovolnictví a strategie firem v oblasti filantropických aktivit.

Od roku 2019 působí v Nadaci O2, kde rozvíjí projektové nadační aktivity. V současné době se primárně věnuje programu O2 Chytrá škola (https://o2chytraskola.cz/), jehož součástí je i nově vytvořená online vzdělávací hra www.netknights.cz. Tento program má za cíl posouvat české školství směrem k 21. století, přičemž hlavním tématem je bezpečný a zdravý pohyb v online prostoru. Součástí je i podpora vzdělávání v oblasti AI pro učitele, žáky a veřejnost.

Víc o Dominice najdete tady: https://www.linkedin.com/in/dominikaherdova/

_speakers_tomas-holubec

Tomáš je učitel a zástupce ředitele na ZŠ Pod Žvahovem v Praze. Učí češtinu a společenské vědy, je nadšený fanoušek umělé inteligence (i když se na začátku AI trochu bál). Nástroje umělé inteligence využívá ve výuce i v přípravě na ni, v běžném životě pro zábavu a jako pomocníka při učení s vlastními dětmi. 

liegertová

Michaela Liegertová působí jako proděkanka pro rozvoj a kvalitu na Přírodovědecké fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Od roku 2023 se intenzivně věnuje implementaci nástrojů generativní umělé inteligence do vědeckého výzkumu a vzdělávání, organizuje vzdělávací akce a workshopy pro školy a výzkumné instituce po celé České republice.

lektor-radovan-luptak

Rado absolvoval studium v oboru znalostního inženýrství/IT na ČVUT a studium pedagogiky. Jeho vášeň pro propojování technologie s oblastí vzdělávání, spolu se zkušenostmi s vývojem a řízením softwarových projektů, mu umožňuje vymýšlet inovace ve vzdělávacích metodách. Jako učitel a průvodce světem informatiky a umělé inteligence (Scratch, micro:bit, LEGO robotika, ML4Kids) připravuje děti pro život v digitálním světě plném proměn a nejistot. Klade důraz na kritické myšlení, snaží se vytvářet bezpečné, respektující a inkluzivní prostředí pro učení a hry. 

necasova-eva3--ai-detem

Eva je spoluzakladatelkou iniciativy AI dětem a spojuje vše, co v AI dětem vzniká. Naplno se věnuje vzdělávání v oblasti technologií se zaměřením na umělou inteligenci. Spolu s kolegy vytváří vzdělávací materiály pro pedagogy i děti, ať už jde o metodiky Hello Ruby, interaktivní příběh William & Meriwether, online kurzy či příručky, aplikaci Tiny pro personalizované učení nebo právě vznikající AI kurikulum čítající téměř 50 metodik pro výuku AI na školách. K tématu umělé inteligence ji přivedl syn Oskar. Dříve se věnovala letteringu komiksů a digitalizaci ručně psaných fontů, tvorbě webů a tiskovin, focení, vývoji počítačových her a 3D tisku. Navrhovala a vyráběla šperky a vytvářela svítící objekty pod značkou designity.cz.

Karolina_Janska

V současné době studuje doktorské studium se zaměřením na kvalitu metodiky výtvarné výchovy. Kromě svého studia působí jako lektorka umělé inteligence, kde se snaží přiblížit možnosti AI jak učitelům, tak i firmám, úřadům a knihovnám. V rámci své práce se seznámila s více než 40 generátory AI napříč různými médii a neustále se vzdělává, mimo jiné i prostřednictvím přednášek pražského centra prg.ai.

Veronika Nováková Scio

Veronika Nováková se ve Scio věnuje vývoji projektů pro školy, rodiče a děti. Ty pomáhají dětem od těch nejmenších prostřednictvím hraček, které rozvíjejí emoce, až po ty nejstarší, které pomáhají s přípravou na přijímačky. Pro školy pak vyvíjeme profesionální testy a dotazníky. Poslední rok se věnuje rozvoji AI projektů, z nichž nejaktivněji ScioBotovi, který pomáhá učitelům s přípravou na výuku.

pelikánová

Monika Pelikánová působí jako učitelka chemie a biologie na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích. Zároveň je studentkou doktorského studia v oboru Didaktika chemie na PedF UK a podílí se na přípravě budoucích učitelů na katedře chemie PřF UJEP. Od školního roku 2023/2024 se aktivně věnuje implementaci generativní umělé inteligence do výuky chemie a biologie na gymnáziu, přípravě budoucích učitelů chemie a zároveň se podílí na školení stávajících pedagogů v této progresivní oblasti.

richter-martin

Martin Richter je zakládajícím členem a lektorem spolku Aignos, který od roku 2021 aktivně šíří povědomí o umělé inteligenci prostřednictvím vzdělávacích, tvůrčích i popularizačních aktivit. V rámci svého doktorského studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy se specializuje na zkoumání dopadů umělé inteligence na společnost. Na fakultě také působí jako vyučující a garant předmětu ‚AI v komunikaci‘.

svoboda

Martin Svoboda působil na katedře fyziky Přírodovědecké fakulty jako akademický pracovník. Od roku 2023 rozšiřuje povědomí o využívání chatbotů v pracovních procesech, kde zdůrazňuje jejich potenciál pro zefektivnění komunikace a automatizaci rutinních úkolů. Působí jako programátor a lektor.

Návrh bez názvu (11)

Josef Šlerka působí na Studiích nových médií FF UK a spoluzakládal Centrum pro modelování biologických a společenských procesů. V posledních letech se aktivně věnuje otázce změny světa humanitních pod vlivem velkých jazykových modelů.

eva-tykvova

Eva je maminka pěti chlapců, lektorka němčiny, angličtiny a matematiky, autorka/spoluautorka několika učebnic, nezdolná optimistka a dobrovolnice v dětském domově a v hospici. Baví ji trávit čas s lidmi a má ráda hovory, které jdou do hloubky. Neméně si však užívá chvíle klidu, kdy může pracovat, přemýšlet a tvořit. Učí se stále nové věci a sdílí své znalosti a zkušenosti dál. Jejím cílem je neustále se rozvíjet a přinášet pozitivní změny svému okolí, ať už prostřednictvím vzdělávání, podpory druhých nebo prostřednictvím inspirativních setkání a dialogů. Hraje volejbal, ráda chodí do přírody a do kostela.

zelenka

Jiří Zelenka působí v Poradenském a edukačním centru Knihovny Ústeckého kraje, kde se specializuje na témata mediálního a informačního vzdělávání a umělé inteligence. Oběma tématům se věnuje také v rámci své lektorské činnosti. Vystudoval filosofii a zajímají ho otázky, jak rozvoj AI transformuje naši každodennost a prožívání světa.

Konference AI 4 Edu Ústí nad Labem je součástí vzdělávací programové linie AI 4 Edu v rámci celorepublikové akce Dny AI.

Nemůžete se zúčastnit konference v Ústí nad Labem? Nezoufejte! V rámci Dnů AI, které probíhají v termínu 14.–27. října 2024, se koná spousta akcí po celé České republice. Jejich seznam najdete na oficiálním webu Dnů AI.