RunwayML

Generování videí pomocí umělé inteligence prožívá v posledních letech bouřlivý vývoj. Nástroje jako Sora od OpenAI, RunwayML, Pika Labs nebo Veo3 postupně přepisují pravidla tvorby vizuálního obsahu.
Zatímco začátky generování videí se zaměřovaly především na vytváření kratších klipů z textových popisů (text-to-video), postupně se rozšiřují i další možnosti. Stále populárnější se stává generování z obrázků (image-to-video), kde statický obrázek „ožívá“ a převádí se do pohyblivé sekvence. Tyto technologie se rychle zlepšují v konzistenci pohybu, kvalitě detailů a délce výstupních videí. Veo3 přinesla také možnost generování videa se zvuky a hlasy, což do této doby byla práce postprodukce.
V tomto článku se zaměříme na specifickou funkci, která může být ve školách velmi užitečná — tzv. video-to-video. Co to vlastně znamená a proč by měla zajímat právě pedagogy?
Co je video-to-video a proč je RunwayML unikátní
Video-to-Video představuje funkci, která dokáže transformovat existující video do zcela jiného vizuálního stylu při zachování původní kompozice a pohybu. Na rozdíl od klasického generování videa z textu zde pracujete s již existujícím materiálem jako se šablonou.
Proč je Runway v tomto nejlepší:
- Video je konzistentní, zachovává původní dynamiku a načasování scén.
- Nabízí nejpřesnější stylové transformace (například video natočené mobilem převede na animovaný film).
- Výhodou je také rychlost zpracování. Na video dlouhé 3 vteřiny čekáte 3—4 minuty.
- Nabízí mnoho různorodých stylů, od 3D animace přes animaci z modelíny až po sci-fi.
- Zatímco jiné nástroje často „překreslují“ celé video, Runway zachovává strukturu a logiku původních scén, pouze mění vizuální formu.
Praktický návod krok za krokem
Příprava před hodinou
Před samotným začátkem práce s nástrojem je třeba vyřešit několik praktických záležitostí. Nejprve se zaregistrujte v nástroji pro generování videí. Můžete tak učinit přímo v aplikaci RunwayML nebo některou z webových aplikací, které nabízí více typů generátorů. My jsme třeba zvolili nástroj Krea.ai, kde lze využít i další nástroje jako například Wan, Hailuo, Kling, Veo3 nebo Piku. Zde si vytvořte účet. Co se týče kreditů, doporučujeme začít s Krea.ai za 5 dolarů měsíčně nebo využít Canvu s externími kredity. Z technického hlediska budete potřebovat stabilní internetové připojení, moderní prohlížeč a základní znalost angličtiny.
Proces transformace
Samotná práce s nástrojem probíhá v několika krocích. Nejprve nahrajete video přetažením souboru do rozhraní. Ideální délka je 3—10 vteřin. Následně vybíráte styl, můžete experimentovat s přednastavenými možnostmi nebo vytvořit vlastní textové zadání (tzv. prompt). Důležité je nastavení intenzity transformace, kde regulujete, jak moc se má výstup lišit od originálu. Po spuštění generování čekáte 3—4 minuty na třívteřinový klip. Vyhodnocení výsledku často vyžaduje několik pokusů pro dosažení optimálního výsledku.
Konkrétní využití ve výuce
Začněte s jednoduchou hodinou, kde každá skupina transformuje jedno krátké video do tří různých stylů. Diskutujte výsledky a teprve pak plánujte větší projekty.
Dějepis a mediální výchova
Žáci mohou natočit krátkou inscenaci historické události a následně ji transformovat do stylu dobových ilustrací nebo uměleckých směrů konkrétní epochy. Výsledek poté slouží jako vizuální analýza dobového umění a způsobů zobrazování skutečnosti.
Literatura a výtvarná výchova
Při čtení fantasy nebo sci-fi literatury mohou žáci možnost vytvořit tzv. „book trailery“. Natočí obyčejné scény a převedou je do stylu odpovídajícího žánru knihy. Takový přístup prohlubuje porozumění literárnímu dílu i jeho vizuální interpretaci.
Praktické dramaturgické využití
RunwayML se hodí pro vytváření různých efektů:
- Snové sekvence: Transformace reálných scén do surrealistického stylu.
- Pohled do historie: Převod do „vintage“ nebo „retro“ estetiky.
- Fantasy prvky: Obyčejné prostředí jako magický svět.
- Emoční stavy: Vizuální reprezentace nálad pomocí barev a stylů.
Správa kreditů a rozpočtu
Efektivní využívání kreditů vyžaduje promyšlený přístup. Připravujte krátké videoklipy o délce 3—5 vteřin, protože jsou efektivnější. Jednoduché scény spotřebují méně kreditů než složité kompozice. Doporučuje se skupinová práce s jedním účtem pro celou třídu a střídáním u počítače. Důležitý je také předvýběr — nejprve diskutujte záměr s třídou, teprve poté generujte.
Co můžete očekávat? Deset transformací představuje celou hodinu práce pro skupinu 4—5 žáků. Úspěšnost prvního pokusu dosahuje asi 60—70 %. Počítejte s tím, že budete potřebovat 2—3 pokusy na finální verzi.
Pedagogické principy práce s RunwayML
Kreativita před kvantitou
Video-to-video není nástroj pro masovou produkci, ale pro promyšlené umělecké vyjádření. Učte žáky přemýšlet o tom, proč chtějí určitý styl použít, ne jen jak to udělat.
Experimentální přístup
Zapojte „náhodnost“ nástroje do tvůrčího procesu. Když AI vytvoří něco nečekaného, využijte to jako příležitost k diskusi s třídou o tom, jak by se takový výsledek dal využít v příběhu.
Autorství a transparentnost
Vždy jasně označte, že byl použit AI nástroj. Diskutujte s žáky o rozdílu mezi nástrojem a tvůrcem. Podpořte u nich uvědomění si vlastní role v tvůrčím procesu. Po každé hodině věnujte čas také tomu, aby žáci popsali své zkušenosti. Zajímejte se o to, co je překvapilo na výstupu AI, jak by chtěli výsledek dále upravit nebo jaký vliv má vizuální styl na vnímání příběhu.
Úskalí
Nástroj samozřejmě není zázračný a vyžaduje kreativní vstup od uživatele. Vždy mějte záložní plán pro případ výpadku internetového připojení. Počítejte s omezeným rozpočtem na kredity a plánujte lekci podle toho.
Etika a bezpečnost
RunwayML mohou využívat uživatelé starší 13 let se souhlasem zákonného zástupce. Data nahraná uživatelem zůstávají výhradně ve vlastnictví uživatele, ale mohou být společností zveřejněna. Vygenerované výstupy patří uživateli. Odpovědnost za obsah (vstupy i výstupy) nese uživatel.
Je samozřejmostí, že nahrávat škodlivý obsah, je zakázáno.