Letní semestr 2025
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

Umělá inteligence ve vzdělávání

Milí přátelé!

Nacházíte se v sylabu druhého pilotního běhu předmětu „Umělá inteligence ve vzdělávání“, který je určen studentům navazujícího magisterského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

Primárním cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům ucelený základ v oblasti umělé inteligence, který zahrnuje jak teoretické znalosti o tom, co je AI, jak funguje a jaké etické a společenské dopady má její využívání, tak i praktické dovednosti s AI nástroji. Kurz se zaměřuje na inovativní didaktické přístupy, které reagují na současné změny ve vzdělávání, a klade důraz na využití AI při přípravě výuky, její diferenciaci, proměně hodnocení žáků, rozvoji digitální kompetence a adaptivním učení.

Základní informace

Předmět

Semestr: letní
Způsob výuky: prezenční
Vyučující: Eva Nečasová, Radovan Lupták

Termíny

01/03/2025, 8:55—11:55
15/03/2025, 8:55—11:55
29/03/2025, 8:55—11:55
12/04/2025, 8:55—11:55
26/04/2025, 8:55—11:55

Doporučená literatura

Mikrovýstupy

Do této složky, prosíme, ukládejte do 23. května 2025 své mikrovýstupy.

Výstupy z učení​

Výuková vize

Předmět bude koncipován formou pěti výukových bloků ve formátu workshopu v dotaci 4×45 minut. Každý výukový blok bude v následující struktuře:

Struktura jednotlivých bloků

Modelová hodina – formou modelové hodiny založené na jedné z metodik Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy prezentují teoretické základy.

Interaktivní přednáška/praktická aktivita – přednáška nebo aktivita, díky níž dojde k prohloubení tématu daného bloku.

Mikrovýstup – krátká (10minutová) aktivita, kterou si studenti připraví a předvedou, aby si vyzkoušeli implementaci naučené metody do praxe.

Témata jednotlivých bloků

Blok 1

Úvod do umělé inteligence: strojové učení, data a etika

Tento blok poskytuje studentům základní orientaci v oblasti umělé inteligence. Začínáme modelovou hodinou, která objasní, co AI je a co naopak není. Následuje teoretická přednáška s interaktivní diskuzí, během níž studenti poznávají základní koncepty související s AI, jako strojové učení, data, předpojatost a etika umělé inteligence. Přednáška představí AI dvěma úhly pohledu — a to systémy, které rozhodují, a systémy, které vytváří nové věci. Na závěr si studenti zapíší klíčové poznatky, která si z přednášky odnáší. V rámci mikrovýstupu pak vybraný poznatek zpracují formou rešerše a ve spolupráci s chatbotem vytvoří zjednodušené vysvětlení vhodné pro žáky 5. ročníku základní školy.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Co je a co není AI, Roboti na návštěvě technického muzea [zdroj]
Dotace: 45 minut

Teoretická přednáška s diskuzí​

Jak se orientovat ve světě řízeném umělou inteligencí [zdroj]. Během přednášky se studenti aktivně zapojují do diskuze. Na závěr si na samolepící papírky zapíšou tři nejdůležitější témata, která si odnášejí.
Dotace: 45 minut

Mikrovýstup

Studenti zpracují rešerši jednoho z vybraných témat a ve spolupráci s chatbotem vytvoří zjednodušenou definici či vysvětlení vhodné pro žáky 5. ročníku základní školy.

Návrhy konceptů: umělá inteligence, algoritmus, myšlenkový experiment, robot, etika umělé inteligence, syntetická media, deepfake, data, předpojatost, automatizace učení Dotace: 2×45 minut

Otázky na zodpovězení:
1) Jaký byl vzdělávací cíl aktivity?
2) Jak aktivita probíhá?
3) Pomohl chatbot při přípravě efektivně?

Cíle bloku

Na doma 😏

Blok 2

Jak učit a hodnotit v éře AI

V tomto bloku se studenti seznámí s moderními přístupy k výuce a hodnocení, které reflektují možnosti a výzvy umělé inteligence. Modelová hodina představí etické aspekty vývoje a využití technologií, zatímco interaktivní přednáška se zaměří na formulaci vzdělávacích cílů a různé úrovně využití GenAI v procesu učení. Následně se studenti zaměří na modelovou hodinu a z těchto hledisek ji rozeberou. Poté v rámci mikrovýstupu sami formulují vzdělávací cíl na jehož základě navrhují aktivitu a určují odpovídající úroveň využití GenAI.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Etika vývoje a využití technologií [zdroj]
Dotace: 30 minut

Testování aplikace a interaktivní přednáška​

Testování aplikace Twee (20 minut).
Náleduje interaktivní přednáška obsahující příklady formulací vzdělávacích cílů [zdroj], využití aktivních sloves [zdroj] a představení pěti úrovní využití AI ve vzdělávání [zdroj], následovaný rozborem modelové hodiny z hlediska vzdělávacího cíle a úrovně využití generativní AI (GenAI) (45 minut).
Celková dotace: 65 minut

Mikrovýstup

Studenti formulují vzdělávací cíl, stručně popisují navrhovanou aktivitu a vybírají odpovídající úroveň využití GenAI.
Dotace: 2×45 minut

Cíle bloku

Na doma 😏

Blok 3

Využití AI nástrojů pro tvorbu a přípravu vzdělávacího obsahu

V tomto bloku se studenti naučí, jak efektivně využívat AI nástroje pro tvorbu vzdělávacího obsahu. Modelová hodina se zaměřuje na praktické využití chatbotů ve výuce, zatímco následná praktická aktivita je věnována stavbě a struktuře promptu, přičemž jsou představeny konkrétní příklady. V rámci mikrovýstupu studenti navrhnou prompt pro vytvoření strukturovaného učebního plánu.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Chatboti ve výuce, pracovní listy pro žáky [zdroj]
Dotace: 30 minut

Praktické aktivity na tvorbu promptu

Seznámení s aplikací Sciobot. (20 minut)
Studenti se v rámci krátkého teoretického úvodu seznámí s chatboty, jejich fungováním, dostupnými nástroji a právními aspekty jejich využívání. V praktické části si osvojí stavbu a strukturu promptu [zdroj] a projdou ukázkami připravených promptů [zdroj].
Dotace: 60 minut

Mikrovýstup

Studenti navrhují prompt pro vytvoření strukturovaného učebního plánu pro libovolnou hodinu. Prompt zahrnuje popis aktivity, vzdělávací cíl, motivaci k učení, kritéria hodnocení a dimenze kognitivních procesů, přičemž studenti doplní vazbu na RVP a Digitální kompetenci 2023.
Dotace: 90 minut

Cíle bloku

Na doma 😏

Blok 4

Adaptivní učení prostřednictvím AI

Tento blok je věnován adaptivnímu učení, kde technologie umělé inteligence podporuje individuální přístup ke vzdělávání. Modelová hodina na příkladu chemie „Hádej chemické prvky!“ studentům představí adaptivní učení v praxi. Následný hackathon jim poskytne příležitost získat praktické zkušenosti – v rámci týmové práce se seznámí se základy tvorby AI asistentů v ChatGPT a navrhnou vlastního asistenta určeného pro adaptivní vzdělávání. Tím si osvojí, jak technologie mohou přispět k diferenciaci výuky.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Chemie — Hádej chemické prvky! [zdroj]
Dotace: 45 minut

Hackaton

Studenti se během hackathonu seznámí se základy tvorby AI asistentů pomocí ChatGPT, ideují a ve skupinách vytvářejí vlastního AI asistenta určeného pro adaptivní vzdělávání žáků [zdroj].
Dotace: 3×45 minut

Mikrovýstup

Mikrovýstup bude vytvořen v rámci hackatonu.

Cíle bloku

Na doma 😏

Blok 5

Umělá inteligence a její dopady na společnost

Poslední blok se zabývá širšími společenskými dopady umělé inteligence. Interaktivní přednáška představí roli AI v online prostoru a modelová hodina se zaměří na koncept syntetické reality, který demonstruje proměnu online prostoru vlivem AI. V rámci mikrovýstupu studenti využijí generativní AI k tvorbě syntetických obrazů historických či současných osob. Výsledkem bude vytvoření mluvícího AI avataru, který jasně představí vybrané téma z oblasti proměny online prostoru pod vlivem umělé inteligence.

Struktura bloku​

Interaktivní přednáška​

AI v mediálním prostoru [zdroj].
Dotace: 90 minut

Desková hra, doporučovací systémy​

Studenti si zahrají deskovku, díky níž porozumí fungování doporučovacích systémů. Pravidla naleznete zde.
Dotace: 45 minut

Modelová hodina​

Syntetická realita [zdroj]
Dotace: 45 minut

Volitelný mikrovýstup na doma 😏

Studenti tvoří syntetické obrazy pomocí GenAI, konkrétně historických či současných osob, s cílem vytvořit mluvící AI avatar [zdroj], který žákům 9. ročníků základní školy představí vybrané téma či termín z oblasti proměny online prostoru vlivem umělé inteligence (například téma mikrocílení).

Cíle bloku

Děkujeme!​

Doufáme, že pro vás byl náš společný čas přínosem!