Letní semestr 2025
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Umělá inteligence ve vzdělávání
Milí přátelé!
Nacházíte se v sylabu druhého pilotního běhu předmětu „Umělá inteligence ve vzdělávání“, který je určen studentům navazujícího magisterského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Primárním cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům ucelený základ v oblasti umělé inteligence, který zahrnuje jak teoretické znalosti o tom, co je AI, jak funguje a jaké etické a společenské dopady má její využívání, tak i praktické dovednosti s AI nástroji. Kurz se zaměřuje na inovativní didaktické přístupy, které reagují na současné změny ve vzdělávání, a klade důraz na využití AI při přípravě výuky, její diferenciaci, proměně hodnocení žáků, rozvoji digitální kompetence a adaptivním učení.
Základní informace
Předmět
Semestr: letní
Způsob výuky: prezenční
Vyučující: Eva Nečasová, Radovan Lupták
Termíny
01/03/2025, 8:55—11:55
15/03/2025, 8:55—11:55
29/03/2025, 8:55—11:55
12/04/2025, 8:55—11:55
26/04/2025, 8:55—11:55
Doporučená literatura
Mikrovýstupy
Do této složky, prosíme, ukládejte do 23. května 2025 své mikrovýstupy.
Výstupy z učení
- Studenti analyzují a popíší principy fungování AI a definují jejich vliv na společnost.
- Identifikují, hodnotí a aplikují etické a právní aspekty využití AI ve vzdělávání.
- Vymezí kontext a význam AI v moderním vzdělávání a určují její potenciál i výzvy.
- Posoudí efektivitu různých AI nástrojů z hlediska jejich pedagogického přínosu.
- Navrhnou didaktické metody a strategie, které integrují technologie do výuky.
- Kriticky posoudí didaktické situace a reflektují získané zkušenosti k profesnímu rozvoji.
Výuková vize
Předmět bude koncipován formou pěti výukových bloků ve formátu workshopu v dotaci 4×45 minut. Každý výukový blok bude v následující struktuře:
Struktura jednotlivých bloků
Modelová hodina – formou modelové hodiny založené na jedné z metodik Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy prezentují teoretické základy.
Interaktivní přednáška/praktická aktivita – přednáška nebo aktivita, díky níž dojde k prohloubení tématu daného bloku.
Mikrovýstup – krátká (10minutová) aktivita, kterou si studenti připraví a předvedou, aby si vyzkoušeli implementaci naučené metody do praxe.
Témata jednotlivých bloků
Blok 1
Úvod do umělé inteligence: strojové učení, data a etika
Tento blok poskytuje studentům základní orientaci v oblasti umělé inteligence. Začínáme modelovou hodinou, která objasní, co AI je a co naopak není. Následuje teoretická přednáška s interaktivní diskuzí, během níž studenti poznávají základní koncepty související s AI, jako strojové učení, data, předpojatost a etika umělé inteligence. Přednáška představí AI dvěma úhly pohledu — a to systémy, které rozhodují, a systémy, které vytváří nové věci. Na závěr si studenti zapíší klíčové poznatky, která si z přednášky odnáší. V rámci mikrovýstupu pak vybraný poznatek zpracují formou rešerše a ve spolupráci s chatbotem vytvoří zjednodušené vysvětlení vhodné pro žáky 5. ročníku základní školy.
Struktura bloku
Modelová hodina
Co je a co není AI, Roboti na návštěvě technického muzea [zdroj]
Dotace: 45 minut
Teoretická přednáška s diskuzí
Dotace: 45 minut
Mikrovýstup
Návrhy konceptů: umělá inteligence, algoritmus, myšlenkový experiment, robot, etika umělé inteligence, syntetická media, deepfake, data, předpojatost, automatizace učení Dotace: 2×45 minut
Otázky na zodpovězení:
1) Jaký byl vzdělávací cíl aktivity?
2) Jak aktivita probíhá?
3) Pomohl chatbot při přípravě efektivně?
Cíle bloku
- Studenti popíší základní pojmy a koncepty spojené s umělou inteligencí, strojovým učením, zpracováním dat, předpojatostí a etickými aspekty AI.
- Diskutují o klíčových tématech během interaktivní přednášky, identifikují a vyberou tři hlavní poznatky a následně zpracují rešerši vybraného tématu za pomoci chatbotu.
- Rozvíjejí schopnost kritické analýzy a digitální gramotnosti tím, že vyhodnotí etické a společenské aspekty AI a vytvoří srozumitelnou definici přizpůsobenou specifické cílové skupině.
Na doma 😏
Blok 2
Jak učit a hodnotit v éře AI
V tomto bloku se studenti seznámí s moderními přístupy k výuce a hodnocení, které reflektují možnosti a výzvy umělé inteligence. Modelová hodina představí etické aspekty vývoje a využití technologií, zatímco interaktivní přednáška se zaměří na formulaci vzdělávacích cílů a různé úrovně využití GenAI v procesu učení. Následně se studenti zaměří na modelovou hodinu a z těchto hledisek ji rozeberou. Poté v rámci mikrovýstupu sami formulují vzdělávací cíl na jehož základě navrhují aktivitu a určují odpovídající úroveň využití GenAI.
Struktura bloku
Modelová hodina
Etika vývoje a využití technologií [zdroj]
Dotace: 30 minut
Testování aplikace a interaktivní přednáška
Testování aplikace Twee (20 minut).
Náleduje interaktivní přednáška obsahující příklady formulací vzdělávacích cílů [zdroj], využití aktivních sloves [zdroj] a představení pěti úrovní využití AI ve vzdělávání [zdroj], následovaný rozborem modelové hodiny z hlediska vzdělávacího cíle a úrovně využití generativní AI (GenAI) (45 minut).
Celková dotace: 65 minut
Mikrovýstup
Dotace: 2×45 minut
Cíle bloku
- Studenti vysvětlí etické principy vývoje a využití technologií a zdůvodní základní pravidla formulace vzdělávacích cílů a integrace generativní AI do výuky.
- Analyzují modelovou hodinu z hlediska vzdělávacích cílů a navrhnou konkrétní vzdělávací cíl, který doplní o aktivitu a úroveň využití GenAI.
- Aplikují nové technologie do návrhu hodnocení a výuky, čímž rozvíjejí své digitální a komunikační kompetence.
Na doma 😏
Blok 3
Využití AI nástrojů pro tvorbu a přípravu vzdělávacího obsahu
V tomto bloku se studenti naučí, jak efektivně využívat AI nástroje pro tvorbu vzdělávacího obsahu. Modelová hodina se zaměřuje na praktické využití chatbotů ve výuce, zatímco následná praktická aktivita je věnována stavbě a struktuře promptu, přičemž jsou představeny konkrétní příklady. V rámci mikrovýstupu studenti navrhnou prompt pro vytvoření strukturovaného učebního plánu.
Struktura bloku
Modelová hodina
Chatboti ve výuce, pracovní listy pro žáky [zdroj]
Dotace: 30 minut
Praktické aktivity na tvorbu promptu
Studenti se v rámci krátkého teoretického úvodu seznámí s chatboty, jejich fungováním, dostupnými nástroji a právními aspekty jejich využívání. V praktické části si osvojí stavbu a strukturu promptu [zdroj] a projdou ukázkami připravených promptů [zdroj].
Dotace: 60 minut
Mikrovýstup
Dotace: 90 minut
Cíle bloku
- Studenti popisují principy a postupy využití chatbotů při tvorbě vzdělávacího obsahu a identifikují výhody a omezení těchto metod.
- Pracují s promptovacími technikami, navrhují strukturu promptu a vytvářejí učební plán.
- Rozvíjejí kreativní a komunikační dovednosti a aplikují digitální nástroje k efektivní přípravě učebních materiálů, čímž posilují kompetence v oblasti informační gramotnosti a řešení problémů.
Na doma 😏
- Jejda... tentokrát to bude bez práce!
Blok 4
Adaptivní učení prostřednictvím AI
Tento blok je věnován adaptivnímu učení, kde technologie umělé inteligence podporuje individuální přístup ke vzdělávání. Modelová hodina na příkladu chemie „Hádej chemické prvky!“ studentům představí adaptivní učení v praxi. Následný hackathon jim poskytne příležitost získat praktické zkušenosti – v rámci týmové práce se seznámí se základy tvorby AI asistentů v ChatGPT a navrhnou vlastního asistenta určeného pro adaptivní vzdělávání. Tím si osvojí, jak technologie mohou přispět k diferenciaci výuky.
Struktura bloku
Modelová hodina
Dotace: 45 minut
Hackaton
Dotace: 3×45 minut
Mikrovýstup
Cíle bloku
- Studenti definují principy adaptivního učení a vysvětlí roli umělé inteligence při podpoře individuálního přístupu ve vzdělávání.
- Studenti během hackathonu vytvářejí prototyp AI asistenta, který implementuje principy adaptivního učení do konkrétního vzdělávacího scénáře.
- Studenti posilují týmovou spolupráci a rozvíjejí schopnost kreativního řešení problémů, přičemž aplikují digitální nástroje při návrhu inovativních vzdělávacích řešení.
Na doma 😏
- Tentokrát to bude bez práce. Už zase...
Blok 5
Umělá inteligence a její dopady na společnost
Poslední blok se zabývá širšími společenskými dopady umělé inteligence. Interaktivní přednáška představí roli AI v online prostoru a modelová hodina se zaměří na koncept syntetické reality, který demonstruje proměnu online prostoru vlivem AI. V rámci mikrovýstupu studenti využijí generativní AI k tvorbě syntetických obrazů historických či současných osob. Výsledkem bude vytvoření mluvícího AI avataru, který jasně představí vybrané téma z oblasti proměny online prostoru pod vlivem umělé inteligence.
Struktura bloku
Interaktivní přednáška
Dotace: 90 minut
Desková hra, doporučovací systémy
Dotace: 45 minut
Modelová hodina
Dotace: 45 minut
Volitelný mikrovýstup na doma 😏
Cíle bloku
- Studenti pojmenují dopady umělé inteligence na společnost.
- Hodnotí etické a společenské aspekty AI.
- Vytvářejí syntetické obrazy pomocí GenAI a mluvící AI avatar, který vysvětlí vybrané téma žákům.