30/09—16/12 2025, zimní semestr
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

Umělá inteligence ve vzdělávání

Milí přátelé!

Nacházíte se v sylabu třetího běhu předmětu „Umělá inteligence ve vzdělávání“, který je určen studentům navazujícího magisterského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

Primárním cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům ucelený základ v oblasti umělé inteligence, který zahrnuje jak teoretické znalosti o tom, co je AI, jak funguje a jaké etické a společenské dopady má její využívání, tak i praktické dovednosti s AI nástroji v pedagogické praxi. Kurz se zaměřuje na inovativní didaktické přístupy, které reagují na současné změny ve vzdělávání, a klade důraz na využití AI při přípravě výuky, její diferenciaci, proměně hodnocení žáků, rozvoji digitální kompetence a adaptivním učení.

Základní informace

Předmět

Semestr: zimní
Způsob výuky: prezenční
Vyučující: Eva Nečasová, Radovan Lupták
Předmět bude koncipován formou dvanácti výukových bloků v dotaci 2×45 minut.

Doporučené zdroje

Termíny

📆 úterý 30/09/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 07/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 14/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 21/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 28/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 04/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 11/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 18/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 25/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 02/12/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 09/12/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 16/12/2025, 17.30—19.00, R125

Podmínkou splnění předmětu je docházka — musíte absolvovat minimálně 8 bloků z 12.

Výstupy z učení​

Témata jednotlivých bloků

Blok 1

Co je to AI

Umělá inteligence je dnes všudypřítomným pojmem, ale její podstata často zůstává nejasná. V tomto bloku se studenti seznámí se základními principy fungování AI a strojového učení. V rámci modelové hodiny se zaměříme na schopnost identifikace služeb a zařízení, které využívají umělou inteligenci.

Struktura bloku​

Úvodní přednáška s diskuzí

Co to vlastně je umělá inteligence? Jak a proč vlastně vznikla? K čemu nám je dobrá? A jak se stroje učí? Otázky zodpovíme během úvodní přednášky s diskuzí. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Modelová hodina

Co je a co není AI, Roboti na návštěvě technického muzea [zdroj]
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 2

Etika v rozhodování

Rozhodování strojů přináší nové otázky o zodpovědnosti a morálních volbách. Studenti se seznámí s klasickými etickými dilematy, jako je tramvajový problém, a s jejich aplikací na technologie. Diskutovat budeme, jak lze etické rámce převést do algoritmů a proč to v praxi naráží na limity.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Etika v rozhodování inteligentních systémů [zdroj]
Dotace: 45 minut

Výsledky výzkumu Moral Machine — diskuze

Diskuze nad výsledky největšího celosvětového výzkumu morálních preferencí Moral Machines. [zdroj]
Celková dotace: 15 minut

Hlubší ponoření do tramvajového problému

Projdeme různé scénáře tramvajového problému a budeme diskutovat nad možnými řešeními. [zdroj]
Celková dotace: 30 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 3

Etika využívání technologií

Využívání technologií s sebou nese řadu otázek týkajících se bezpečnosti, soukromí, duševního zdraví a zodpovědnosti. Tento blok představí různé pohledy na tvorbu pravidel a etických kodexů. Společně budeme přemýšlet, jak nastavit smysluplné hranice pro využívání digitálních technologií ve školním prostředí.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Etika vývoje a využití technologií [zdroj]
Dotace: 45 minut

Workshop — vytváření pravidel pro využívání chytrých telefonů ve výuce

Workshop zaměřený na společné vytváření pravidel pro používání mobilních zařízení pomocí lístečkové metody (brainstorming a třídění). [zdroj] [AI asistent] [prompt]
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Blok 4

Využití chatbotů v přípravě

Chatboti mohou být cenným pomocníkem při plánování hodiny i při přípravě učebních materiálů. Studenti se naučí, jak zadávat efektivní prompty a jak z výsledků co nejvíce vytěžit.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Vyzkoušíme se základy promptování. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Praktické využití chatbotů při přípravě — aktivita

Společně si vyzkoušíme, jak využít chatboty pro tvorbu vzdělávacích materiálů, jejich aktualizaci, pro komunikaci s rodiči nebo brainstorming v hlasovém módu. [zdroj].
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 5

Využití chatbotů ve výuce

Chatbot není jen nástroj pro přípravu — můžeme ho zapojit přímo do vyučování. V tomto bloku ukážeme, jak může podporovat žáky v kritickém myšlení, tvořivosti a samostatném učení. Budeme také hledat limity a diskutovat, jak zajistit, aby chatbot podporoval rozvoj lidského myšlení.

Struktura bloku​

Přesnáška a diskuze

Způsoby využití generativní AI ve výuce na ZŠ a SŠ — jak na to, aby GenAI vedla k rozvoji lidského myšlení? [zdroj].
Dotace: 20 minut

Způsoby využití GenAI ve výuce — aktivita

Společne si prakticky vyzkoušíme různé způsoby využití GenAI přímo ve výuce. [zdroj]
Dotace: 40 minut

Využití AI asistenta pro rozvoj myšlení

Vyzkoušíme se pracovat s AI asistentem pro rozvoj myšlení v ChatGPT. [zdroj]
Dotace: 30 minut

Cíle bloku

Blok 6

Využití chatbotů pro formativní hodnocení

Formativní hodnocení je klíčovou součástí moderní pedagogiky a AI může poskytnout nové možnosti, jak ho efektivně využívat. Studenti se seznámí s tím, jak lze AI využít pro zpětnou vazbu, generování otázek či nastavování hodnoticích kritérií.

Struktura bloku​

Úvod do formativního hodnocení

Jaká jsou specifika formativního hodnocení a jak se liší od sumativního. Jak na správnou formulaci vzdělávacího cíle. Co jsou kritéria hodnocení, jak je formulovat a gradovat. Jaká jsou specifika vytváření slovního hodnocení. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Praktické využití chatbotů pro formativní hodnocení

Společně si vyzkoušíme využití generativní umělé inteligence (GenAI) — konkrétně chatovacích aplikací — pro zjednodušení procesu formativního hodnocení. [zdroj].
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 7

AI asistenti a agenti

Vedle chatbotů existuje i širší spektrum AI nástrojů, které fungují jako asistenti či agenti s větší mírou autonomie. Tento blok ukáže rozdíly mezi těmito typy systémů a jejich praktické využití ve vzdělávání. Studenti se naučí rozpoznávat, kdy využít jednoduchého chatbota a kdy sáhnout po komplexnějším asistentovi.

Struktura bloku​

Co jsou AI asistenti a agenti

Čím se liší AI asistenti a tzv. agenti od běžných způsobů využití chatbotů vysvětlíme v krátké úvodní přednášce. [zdroj]
Dotace: 20 minut

Tvorba AI asistenta

Vyzkoušíme se tvorbu AI asistenta v ChatGPT, MS Copilot a Gemini. Co je to systémový prompt, jak připravovat data, jak asistenty publikovat. [zdroj].
Dotace: 70 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 8

Generování hudby, videí a obrázků

Generativní AI dnes umožňuje tvořit multimediální obsah od hudby přes obrázky až po krátké filmy. Studenti si vyzkoušejí různé nástroje a porozumí základním principům, na kterých fungují. Zároveň budeme diskutovat, jak tyto technologie využít tvořivě a zároveň zodpovědně ve vzdělávání.

Struktura bloku​

Modelová hodina — generování hudby

V této lekci studenti zkoumají specifika různých hudebních žánrů, analyzují jejich společné rysy pomocí Vennova diagramu a následně v aplikaci Suno vytvářejí vlastní skladbu ve zvoleném žánru. [zdroj]
Dotace: 30 minut

Modelová hodina — generování obrázků

Studenti analyzují obrázky vytvořené umělou inteligencí a snaží se zjistit, na základě jaké básně/lidové písně byly vygenerovány. Následně generují pomocí dostupného nástroje obrázky z jimi vybraného textu. [zdroj] [Zoner AI]
Dotace: 30 minut

Úprava videa v Pika

Vyzkoušíme si práci s nástrojem Pika, který umožňuje obohacovat vlastní videa, například přidávat nové prvky, upravovat jen vybrané části záběru, rozšiřovat scény, nebo využívat kreativní efekty, které video promění či doplní.[zdroj].
Dotace: 30 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 9

Doporučovací systémy

Každodenně se setkáváme s algoritmy, které nám doporučují videa, zboží nebo články. Tento blok odhalí, jak tyto systémy fungují. Studenti budou reflektovat, jak se s doporučovacími algoritmy setkávají v běžném životě a jak ovlivňují jejich rozhodování a návyky.

Struktura bloku​

Základy fungování doporučovacích systémů

Doporučovací systémy využívají metody strojového učení pro doporučování obsahu — na sociálních sítích, streamovacích platformách, ve vyhledávání apod. Lekce si klade za cíl pomoci porozumět studentům, jakým způsobem je jim obsah v online prostoru doporučován a jaká jsou s tím spojena pozitiva a negativa. [zdroj]
Dotace: 20 minut

Mikrocílení a darkposting

V této aktivitě se zaměříme na mikrocílení a darkposting — tedy nástroje, díky nimž lze cílit sponzorovaný obsah na sociálních sítích. [zdroj]
Dotace: 35 minut

Vliv generativní AI na propagandu

Co to znamená, když dokážeme nejen přesně cílit na určité uživatele, ale také máme v moci automatizovat tvorbu obsahu, který mu doručujeme. V této aktivitě se zaměříme na vliv generativní umělé inteligence na propagandu. [zdroj].
Dotace: 35 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 10

Syntetická realita

Online prostředí se proměňuje do podoby, kde je obtížné rozeznat, co je autentické a co vytvořila AI (syntetické). V tomto bloku si ukážeme příklady deepfake videí, generovaných avatarů nebo obrázků. Diskutovat budeme o rizicích, ale i o možnostech, jak fenomén syntetické reality využít pozitivním způsobem.

Struktura bloku​

Modelová hodina

V této lekci se zaměřujeme na pokročilou digitální manipulaci pomocí umělé inteligence. Využití těchto technologií přináší mnoho pozitiv, ale také otázek. Možnost vytvářet přesvědčivá, počítačem generovaná syntetická média jako text, obrázky, videa nebo zvuk, vrhá na pojmy jako důvěra, pravda a objektivita nové světlo. Celou problematiku ukazujeme na tématu syntetických influencerů. [zdroj]
Dotace: 90 minut

Cíle bloku

Blok 11

Digitální wellbeing

Technologie zásadně ovlivňují naše duševní zdraví, soustředění i mezilidské vztahy. Tento blok se zaměří na digitální návyky a strategie, jak předcházet negativním dopadům nadužívání technologií. Studenti se naučí reflektovat vlastní digitální chování a hledat cesty k jeho vyváženějšímu nastavení.

Struktura bloku​

Digitální stopa a OSINT

V této lekci studenti pracují s veřejně dostupnými daty na internetu. Snaží se zjistit a dát si do kontextu co nejvíce informací o fiktivní osobě Sarinkaaaa3101. Cílem této aktivity je nejen rozvíjet dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž naučit studenty porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí. Lekce také odkazuje k pojmu syntetické reality — fotografie, texty i příběh fiktivní osoby Sarinkaaaa3101 byli vytvořeny pomocí generativní umělé inteligence. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Digitální blízkost

Tématem této aktivity je vytváření emocionálních pout k chatbotům. Studenty jím znovu provede Sarinkaaaa3101, fiktivní teenagerka vytvořená generativní umělou inteligencí. Cílem aktivity je naučit studenty chápat rozdíly ve vztazích člověk↔člověk a člověk→AI a také porozumět, že zdánlivě empatické odpovědi chatbota jsou iluzorní. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Blok 12

Tvorba mikrovýstupu

Jsme u konce...

Teď je řada na vás!

Vaším závěrečným úkolem je vytvořit vlastní deníček v prostředí Canva. Deníček bude osobním a kreativním záznamem toho, čím jsme se v průběhu semestru zabývali. Z jedenácti kapitol, které odpovídají jednotlivým blokům kurzu, si vyberete pět, které vás nejvíce zaujaly nebo pro vás měly největší význam. Každou z vybraných kapitol zpracujete originálním způsobem – můžete využít text, obrázky, schémata či jiné vizuální prvky. Cílem není jen shrnutí obsahu, ale především vaše vlastní reflexe a kreativní pojetí tématu. 

Děkujeme