30/09—16/12 2025, zimní semestr
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Umělá inteligence ve vzdělávání
Milí přátelé!
Nacházíte se v sylabu třetího běhu předmětu „Umělá inteligence ve vzdělávání“, který je určen studentům navazujícího magisterského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Primárním cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům ucelený základ v oblasti umělé inteligence, který zahrnuje jak teoretické znalosti o tom, co je AI, jak funguje a jaké etické a společenské dopady má její využívání, tak i praktické dovednosti s AI nástroji v pedagogické praxi. Kurz se zaměřuje na inovativní didaktické přístupy, které reagují na současné změny ve vzdělávání, a klade důraz na využití AI při přípravě výuky, její diferenciaci, proměně hodnocení žáků, rozvoji digitální kompetence a adaptivním učení.
Základní informace
Předmět
Semestr: zimní
Způsob výuky: prezenční
Vyučující: Eva Nečasová, Radovan Lupták
Předmět bude koncipován formou dvanácti výukových bloků v dotaci 2×45 minut.
Doporučené zdroje
Termíny
📆 úterý 30/09/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 07/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 14/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 21/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 28/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 04/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 11/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 18/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 25/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 02/12/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 09/12/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 16/12/2025, 17.30—19.00, R125
Podmínkou splnění předmětu je docházka — musíte absolvovat minimálně 8 bloků z 12.
Výstupy z učení
- Studenti analyzují a popíší principy fungování AI a definují jejich vliv na společnost.
- Identifikují, hodnotí a aplikují etické a právní aspekty využití AI ve vzdělávání.
- Vymezí kontext a význam AI v moderním vzdělávání a určují její potenciál i výzvy.
- Posoudí efektivitu různých AI nástrojů z hlediska jejich pedagogického přínosu.
- Navrhnou didaktické metody a strategie, které integrují technologie do výuky.
- Kriticky posoudí didaktické situace a reflektují získané zkušenosti k profesnímu rozvoji.
Témata jednotlivých bloků
- Blok 1 – Co je to AI
- Blok 2 – Etika v rozhodování
- Blok 3 – Etika vužívání technologií
- Blok 4 – Využití chatbotů v přípravě
- Blok 5 – Využití chatbotů ve výuce
- Blok 6 – Využití chatbotů pro formativní hodnocení
- Blok 7 – AI asistenti a agenti
- Blok 8 – Generování hudby, videí a obrázků
- Blok 9 – Doporučovací systémy
- Blok 10 – Syntetická realita
- Blok 11 – Digitální wellbeing
- Blok 12 – Tvorba mikrovýstupů
Blok 1
Co je to AI
Umělá inteligence je dnes všudypřítomným pojmem, ale její podstata často zůstává nejasná. V tomto bloku se studenti seznámí se základními principy fungování AI a strojového učení. V rámci modelové hodiny se zaměříme na schopnost identifikace služeb a zařízení, které využívají umělou inteligenci.
Struktura bloku
Úvodní přednáška s diskuzí
Co to vlastně je umělá inteligence? Jak a proč vlastně vznikla? K čemu nám je dobrá? A jak se stroje učí? Otázky zodpovíme během úvodní přednášky s diskuzí. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Modelová hodina
Co je a co není AI, Roboti na návštěvě technického muzea [zdroj]
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Studenti vysvětlí základní pojmy spojené s umělou inteligencí a strojovým učením.
- Identifikují zařízení a služby, které využívají umělou inteligenci.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 2
Etika v rozhodování
Rozhodování strojů přináší nové otázky o zodpovědnosti a morálních volbách. Studenti se seznámí s klasickými etickými dilematy, jako je tramvajový problém, a s jejich aplikací na technologie. Diskutovat budeme, jak lze etické rámce převést do algoritmů a proč to v praxi naráží na limity.
Struktura bloku
Modelová hodina
Etika v rozhodování inteligentních systémů [zdroj]
Dotace: 45 minut
Výsledky výzkumu Moral Machine — diskuze
Diskuze nad výsledky největšího celosvětového výzkumu morálních preferencí Moral Machines. [zdroj]
Celková dotace: 15 minut
Hlubší ponoření do tramvajového problému
Projdeme různé scénáře tramvajového problému a budeme diskutovat nad možnými řešeními. [zdroj]
Celková dotace: 30 minut
Cíle bloku
- Studenti uvedou příklady autonomních systémů.
- Vysvětlí etické principy rozhodování autonomních systémů.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 3
Etika využívání technologií
Využívání technologií s sebou nese řadu otázek týkajících se bezpečnosti, soukromí, duševního zdraví a zodpovědnosti. Tento blok představí různé pohledy na tvorbu pravidel a etických kodexů. Společně budeme přemýšlet, jak nastavit smysluplné hranice pro využívání digitálních technologií ve školním prostředí.
Struktura bloku
Modelová hodina
Etika vývoje a využití technologií [zdroj]
Dotace: 45 minut
Workshop — vytváření pravidel pro využívání chytrých telefonů ve výuce
Workshop zaměřený na společné vytváření pravidel pro používání mobilních zařízení pomocí lístečkové metody (brainstorming a třídění). [zdroj] [AI asistent] [prompt]
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Identifikují zájmy a hodnoty různých aktérů při vývoji a využívání technologií a na jejich základě vytvoří etickou matici.
- Analyzují možné konflikty zájmů a reflektují, jak mohou různé perspektivy ovlivnit rozhodování o problému.
- Rozvíjejí komunikační dovednosti a schopnost spolupráce při vytváření pravidel pro využívání chytrých telefonů ve výuce.
Blok 4
Využití chatbotů v přípravě
Chatboti mohou být cenným pomocníkem při plánování hodiny i při přípravě učebních materiálů. Studenti se naučí, jak zadávat efektivní prompty a jak z výsledků co nejvíce vytěžit.
Struktura bloku
Modelová hodina
Vyzkoušíme se základy promptování. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Praktické využití chatbotů při přípravě — aktivita
Společně si vyzkoušíme, jak využít chatboty pro tvorbu vzdělávacích materiálů, jejich aktualizaci, pro komunikaci s rodiči nebo brainstorming v hlasovém módu. [zdroj].
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Studenti vysvětlí fungování velkých jazykových modelů.
- Vysvětlí rozdíly mezi velkými jazykovými modely a chatboty.
- Využívají chatboty při tvorbě materiálů do výuky.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 5
Využití chatbotů ve výuce
Chatbot není jen nástroj pro přípravu — můžeme ho zapojit přímo do vyučování. V tomto bloku ukážeme, jak může podporovat žáky v kritickém myšlení, tvořivosti a samostatném učení. Budeme také hledat limity a diskutovat, jak zajistit, aby chatbot podporoval rozvoj lidského myšlení.
Struktura bloku
Přesnáška a diskuze
Způsoby využití generativní AI ve výuce na ZŠ a SŠ — jak na to, aby GenAI vedla k rozvoji lidského myšlení? [zdroj].
Dotace: 20 minut
Způsoby využití GenAI ve výuce — aktivita
Společne si prakticky vyzkoušíme různé způsoby využití GenAI přímo ve výuce. [zdroj]
Dotace: 40 minut
Využití AI asistenta pro rozvoj myšlení
Vyzkoušíme se pracovat s AI asistentem pro rozvoj myšlení v ChatGPT. [zdroj]
Dotace: 30 minut
Cíle bloku
- Studenti vysvětlí univerzální principy využití Chatbotů ve výuce pro rozvoj myšlení.
- Vyjmenují a popíší dílčí způsoby využití chatbotů ve výuce a prakticky je využijí.
Blok 6
Využití chatbotů pro formativní hodnocení
Formativní hodnocení je klíčovou součástí moderní pedagogiky a AI může poskytnout nové možnosti, jak ho efektivně využívat. Studenti se seznámí s tím, jak lze AI využít pro zpětnou vazbu, generování otázek či nastavování hodnoticích kritérií.
Struktura bloku
Úvod do formativního hodnocení
Jaká jsou specifika formativního hodnocení a jak se liší od sumativního. Jak na správnou formulaci vzdělávacího cíle. Co jsou kritéria hodnocení, jak je formulovat a gradovat. Jaká jsou specifika vytváření slovního hodnocení. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Praktické využití chatbotů pro formativní hodnocení
Společně si vyzkoušíme využití generativní umělé inteligence (GenAI) — konkrétně chatovacích aplikací — pro zjednodušení procesu formativního hodnocení. [zdroj].
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Studenti popíší funkci formativní hodnocení.
- Formulují znalostní a kompetenční vzdělávací cíl.
- Vytvoří kritéria hodnocení a jejich gradaci.
- Vytvoří slovní zpětnou vazbu na základě důkazu o učení.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 7
AI asistenti a agenti
Vedle chatbotů existuje i širší spektrum AI nástrojů, které fungují jako asistenti či agenti s větší mírou autonomie. Tento blok ukáže rozdíly mezi těmito typy systémů a jejich praktické využití ve vzdělávání. Studenti se naučí rozpoznávat, kdy využít jednoduchého chatbota a kdy sáhnout po komplexnějším asistentovi.
Struktura bloku
Co jsou AI asistenti a agenti
Čím se liší AI asistenti a tzv. agenti od běžných způsobů využití chatbotů vysvětlíme v krátké úvodní přednášce. [zdroj]
Dotace: 20 minut
Tvorba AI asistenta
Vyzkoušíme se tvorbu AI asistenta v ChatGPT, MS Copilot a Gemini. Co je to systémový prompt, jak připravovat data, jak asistenty publikovat. [zdroj].
Dotace: 70 minut
Cíle bloku
- Studenti popíší rozdíly mezi chatbotem, AI asistentem a agentem.
- Vytvoří funkčního AI asistenta pro využití v pedagogické praxi.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 8
Generování hudby, videí a obrázků
Generativní AI dnes umožňuje tvořit multimediální obsah od hudby přes obrázky až po krátké filmy. Studenti si vyzkoušejí různé nástroje a porozumí základním principům, na kterých fungují. Zároveň budeme diskutovat, jak tyto technologie využít tvořivě a zároveň zodpovědně ve vzdělávání.
Struktura bloku
Modelová hodina — generování hudby
V této lekci studenti zkoumají specifika různých hudebních žánrů, analyzují jejich společné rysy pomocí Vennova diagramu a následně v aplikaci Suno vytvářejí vlastní skladbu ve zvoleném žánru. [zdroj]
Dotace: 30 minut
Úprava videa v Pika
Vyzkoušíme si práci s nástrojem Pika, který umožňuje obohacovat vlastní videa, například přidávat nové prvky, upravovat jen vybrané části záběru, rozšiřovat scény, nebo využívat kreativní efekty, které video promění či doplní.[zdroj].
Dotace: 30 minut
Cíle bloku
- Studenti popíší smysluplné využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výuce.
- Generují obrázky, audio a video.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 9
Doporučovací systémy
Každodenně se setkáváme s algoritmy, které nám doporučují videa, zboží nebo články. Tento blok odhalí, jak tyto systémy fungují. Studenti budou reflektovat, jak se s doporučovacími algoritmy setkávají v běžném životě a jak ovlivňují jejich rozhodování a návyky.
Struktura bloku
Základy fungování doporučovacích systémů
Doporučovací systémy využívají metody strojového učení pro doporučování obsahu — na sociálních sítích, streamovacích platformách, ve vyhledávání apod. Lekce si klade za cíl pomoci porozumět studentům, jakým způsobem je jim obsah v online prostoru doporučován a jaká jsou s tím spojena pozitiva a negativa. [zdroj]
Dotace: 20 minut
Mikrocílení a darkposting
V této aktivitě se zaměříme na mikrocílení a darkposting — tedy nástroje, díky nimž lze cílit sponzorovaný obsah na sociálních sítích. [zdroj]
Dotace: 35 minut
Vliv generativní AI na propagandu
Co to znamená, když dokážeme nejen přesně cílit na určité uživatele, ale také máme v moci automatizovat tvorbu obsahu, který mu doručujeme. V této aktivitě se zaměříme na vliv generativní umělé inteligence na propagandu. [zdroj].
Dotace: 35 minut
Cíle bloku
- Studenti na základě porozumění fungování doporučovacích systémů kriticky posuzují obsah, který je jim doporučován na sociálních sítích.
- Vysvětlí termíny mikrocílení a darkposting a uvedou konkrétní příklady zneužití těchto technologií.
- Využijí generativní AI pro tvorbu propagandistického obsahu s cílem popsat mechaniku automatizace propagandy.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 10
Syntetická realita
Online prostředí se proměňuje do podoby, kde je obtížné rozeznat, co je autentické a co vytvořila AI (syntetické). V tomto bloku si ukážeme příklady deepfake videí, generovaných avatarů nebo obrázků. Diskutovat budeme o rizicích, ale i o možnostech, jak fenomén syntetické reality využít pozitivním způsobem.
Struktura bloku
Modelová hodina
V této lekci se zaměřujeme na pokročilou digitální manipulaci pomocí umělé inteligence. Využití těchto technologií přináší mnoho pozitiv, ale také otázek. Možnost vytvářet přesvědčivá, počítačem generovaná syntetická média jako text, obrázky, videa nebo zvuk, vrhá na pojmy jako důvěra, pravda a objektivita nové světlo. Celou problematiku ukazujeme na tématu syntetických influencerů. [zdroj]
Dotace: 90 minut
Cíle bloku
- Studenti kriticky posuzují obsah, který je jim nabízen v online prostoru.
- Popíší pozitiva a negativa syntetické reality.
Blok 11
Digitální wellbeing
Technologie zásadně ovlivňují naše duševní zdraví, soustředění i mezilidské vztahy. Tento blok se zaměří na digitální návyky a strategie, jak předcházet negativním dopadům nadužívání technologií. Studenti se naučí reflektovat vlastní digitální chování a hledat cesty k jeho vyváženějšímu nastavení.
Struktura bloku
Digitální stopa a OSINT
V této lekci studenti pracují s veřejně dostupnými daty na internetu. Snaží se zjistit a dát si do kontextu co nejvíce informací o fiktivní osobě Sarinkaaaa3101. Cílem této aktivity je nejen rozvíjet dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž naučit studenty porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí. Lekce také odkazuje k pojmu syntetické reality — fotografie, texty i příběh fiktivní osoby Sarinkaaaa3101 byli vytvořeny pomocí generativní umělé inteligence. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Digitální blízkost
Tématem této aktivity je vytváření emocionálních pout k chatbotům. Studenty jím znovu provede Sarinkaaaa3101, fiktivní teenagerka vytvořená generativní umělou inteligencí. Cílem aktivity je naučit studenty chápat rozdíly ve vztazích člověk↔člověk a člověk→AI a také porozumět, že zdánlivě empatické odpovědi chatbota jsou iluzorní. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Studenti kriticky uvažují nad pohybem v online prostoru a dodržují bezpečnostní pravidla.
- Rozeznají a pojmenují rozdíly mezi vztahy člověk ↔ člověk a člověk → stroj, reflektují jejich dopad na vlastní prožívání a vědomě využívají generativní AI k osobnímu rozvoji způsobem, který posiluje jejich psychickou odolnost.
Blok 12
Tvorba mikrovýstupu
Jsme u konce...
Teď je řada na vás!
Vaším závěrečným úkolem je vytvořit vlastní deníček v prostředí Canva. Deníček bude osobním a kreativním záznamem toho, čím jsme se v průběhu semestru zabývali. Z jedenácti kapitol, které odpovídají jednotlivým blokům kurzu, si vyberete pět, které vás nejvíce zaujaly nebo pro vás měly největší význam. Každou z vybraných kapitol zpracujete originálním způsobem – můžete využít text, obrázky, schémata či jiné vizuální prvky. Cílem není jen shrnutí obsahu, ale především vaše vlastní reflexe a kreativní pojetí tématu.