30/09—16/12 2025, zimní semestr
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

Umělá inteligence ve vzdělávání

Milí přátelé!

Nacházíte se v sylabu třetího běhu předmětu „Umělá inteligence ve vzdělávání“, který je určen studentům navazujícího magisterského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

Primárním cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům ucelený základ v oblasti umělé inteligence, který zahrnuje jak teoretické znalosti o tom, co je AI, jak funguje a jaké etické a společenské dopady má její využívání, tak i praktické dovednosti s AI nástroji v pedagogické praxi. Kurz se zaměřuje na inovativní didaktické přístupy, které reagují na současné změny ve vzdělávání, a klade důraz na využití AI při přípravě výuky, její diferenciaci, proměně hodnocení žáků, rozvoji digitální kompetence a adaptivním učení.

Základní informace

Předmět

Semestr: zimní
Způsob výuky: prezenční
Vyučující:
Eva Nečasová (eva.necasova@aidetem.cz),
Radovan Lupták (radovan.luptak@aidetem.cz)
Předmět bude koncipován formou jedenácti výukových bloků v dotaci 2×45 minut.

Doporučené zdroje

Termíny

📆 úterý 30/09/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 07/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 14/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 21/10/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 04/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 11/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 18/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 25/11/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 02/12/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 09/12/2025, 17.30—19.00, R125
📆 úterý 16/12/2025, 17.30—19.00, R125

Podmínkou splnění předmětu je docházka — musíte absolvovat minimálně 8 bloků z 11.

Výstupy z učení​

Témata jednotlivých bloků

Blok 1

Co je to AI

Umělá inteligence je dnes všudypřítomným pojmem, ale její podstata často zůstává nejasná. V tomto bloku se studenti seznámí se základními principy fungování AI a strojového učení. V rámci modelové hodiny se zaměříme na schopnost identifikace služeb a zařízení, které využívají umělou inteligenci.

Struktura bloku​

Úvodní přednáška s diskuzí

Co to vlastně je umělá inteligence? Jak a proč vlastně vznikla? K čemu nám je dobrá? A jak se stroje učí? Otázky zodpovíme během úvodní přednášky s diskuzí. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Modelová hodina

Co je a co není AI, Roboti na návštěvě technického muzea [zdroj]
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 2

Etika v rozhodování

Rozhodování strojů přináší nové otázky o zodpovědnosti a morálních volbách. Studenti se seznámí s klasickými etickými dilematy, jako je tramvajový problém, a s jejich aplikací na technologie. Diskutovat budeme, jak lze etické rámce převést do algoritmů a proč to v praxi naráží na limity.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Etika v rozhodování inteligentních systémů [zdroj]
Dotace: 45 minut

Výsledky výzkumu Moral Machine — diskuze

Diskuze nad výsledky největšího celosvětového výzkumu morálních preferencí Moral Machines. [zdroj]
Celková dotace: 15 minut

Hlubší ponoření do tramvajového problému

Projdeme různé scénáře tramvajového problému a budeme diskutovat nad možnými řešeními. [zdroj]
Celková dotace: 30 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 3

Etika využívání technologií

Využívání technologií s sebou nese řadu otázek týkajících se bezpečnosti, soukromí, duševního zdraví a zodpovědnosti. Tento blok představí různé pohledy na tvorbu pravidel a etických kodexů. Společně budeme přemýšlet, jak nastavit smysluplné hranice pro využívání digitálních technologií ve školním prostředí.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Etika vývoje a využití technologií [zdroj]
Dotace: 45 minut

Workshop — vytváření pravidel pro využívání chytrých telefonů ve výuce

Workshop zaměřený na společné vytváření pravidel pro používání mobilních zařízení pomocí lístečkové metody (brainstorming a třídění). [zdroj] [AI asistent] [prompt]
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Blok 4

Využití chatbotů v přípravě

Chatboti mohou být cenným pomocníkem při plánování hodiny i při přípravě učebních materiálů. Studenti se naučí, jak zadávat efektivní prompty a jak z výsledků co nejvíce vytěžit.

Struktura bloku​

Modelová hodina​

Vyzkoušíme se základy promptování. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Praktické využití chatbotů při přípravě — aktivita

Společně si vyzkoušíme, jak využít chatboty pro tvorbu vzdělávacích materiálů, jejich aktualizaci, pro komunikaci s rodiči nebo brainstorming v hlasovém módu. [zdroj].
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 5

Využití chatbotů ve výuce

Chatbot není jen nástroj pro přípravu — můžeme ho zapojit přímo do vyučování. V tomto bloku ukážeme, jak může podporovat žáky v kritickém myšlení, tvořivosti a samostatném učení. Budeme také hledat limity a diskutovat, jak zajistit, aby chatbot podporoval rozvoj lidského myšlení.

Struktura bloku​

Přesnáška a diskuze

Způsoby využití generativní AI ve výuce na ZŠ a SŠ — jak na to, aby GenAI vedla k rozvoji lidského myšlení? [zdroj].
Dotace: 20 minut

Způsoby využití GenAI ve výuce — aktivita

Společne si prakticky vyzkoušíme různé způsoby využití GenAI přímo ve výuce. [zdroj]
Dotace: 40 minut

Využití AI asistenta pro rozvoj myšlení

Vyzkoušíme se pracovat s AI asistentem pro rozvoj myšlení v ChatGPT. [zdroj]
Dotace: 30 minut

Cíle bloku

Blok 6

Využití chatbotů pro formativní hodnocení

Formativní hodnocení je klíčovou součástí moderní pedagogiky a AI může poskytnout nové možnosti, jak ho efektivně využívat. Studenti se seznámí s tím, jak lze AI využít pro zpětnou vazbu, generování otázek či nastavování hodnoticích kritérií.

Struktura bloku​

Úvod do formativního hodnocení

Jaká jsou specifika formativního hodnocení a jak se liší od sumativního. Jak na správnou formulaci vzdělávacího cíle. Co jsou kritéria hodnocení, jak je formulovat a gradovat. Jaká jsou specifika vytváření slovního hodnocení. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Praktické využití chatbotů pro formativní hodnocení

Společně si vyzkoušíme využití generativní umělé inteligence (GenAI) — konkrétně chatovacích aplikací — pro zjednodušení procesu formativního hodnocení. [zdroj].
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 7

AI asistenti a agenti

Vedle chatbotů existuje i širší spektrum AI nástrojů, které fungují jako asistenti či agenti s větší mírou autonomie. Tento blok ukáže rozdíly mezi těmito typy systémů a jejich praktické využití ve vzdělávání. Studenti se naučí rozpoznávat, kdy využít jednoduchého chatbota a kdy sáhnout po komplexnějším asistentovi.

Struktura bloku​

Co jsou AI asistenti a agenti

Čím se liší AI asistenti a tzv. agenti od běžných způsobů využití chatbotů vysvětlíme v krátké úvodní přednášce. [zdroj]
Dotace: 20 minut

Tvorba AI asistenta

Vyzkoušíme se tvorbu AI asistenta v ChatGPT, MS Copilot a Gemini. Co je to systémový prompt, jak připravovat data, jak asistenty publikovat. [zdroj].
Dotace: 70 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 8

Generování hudby, videí a obrázků

Generativní AI dnes umožňuje tvořit multimediální obsah od hudby přes obrázky až po krátké filmy. Studenti si vyzkoušejí různé nástroje a porozumí základním principům, na kterých fungují. Zároveň budeme diskutovat, jak tyto technologie využít tvořivě a zároveň zodpovědně ve vzdělávání.

Struktura bloku​

Modelová hodina — generování hudby

V této lekci studenti zkoumají specifika různých hudebních žánrů, analyzují jejich společné rysy pomocí Vennova diagramu a následně v aplikaci Suno vytvářejí vlastní skladbu ve zvoleném žánru. [zdroj]
Dotace: 30 minut

Modelová hodina — generování obrázků

Studenti analyzují obrázky vytvořené umělou inteligencí a snaží se zjistit, na základě jaké básně/lidové písně byly vygenerovány. Následně generují pomocí dostupného nástroje obrázky z jimi vybraného textu. [zdroj] [Zoner AI]
Dotace: 30 minut

Úprava videa v Pika

Vyzkoušíme si práci s nástrojem Pika, který umožňuje obohacovat vlastní videa, například přidávat nové prvky, upravovat jen vybrané části záběru, rozšiřovat scény, nebo využívat kreativní efekty, které video promění či doplní.[zdroj].
Dotace: 30 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 9

Doporučovací systémy

Každodenně se setkáváme s algoritmy, které nám doporučují videa, zboží nebo články. Tento blok odhalí, jak tyto systémy fungují. Studenti budou reflektovat, jak se s doporučovacími algoritmy setkávají v běžném životě a jak ovlivňují jejich rozhodování a návyky.

Struktura bloku​

Základy fungování doporučovacích systémů

Doporučovací systémy využívají metody strojového učení pro doporučování obsahu — na sociálních sítích, streamovacích platformách, ve vyhledávání apod. Lekce si klade za cíl pomoci porozumět studentům, jakým způsobem je jim obsah v online prostoru doporučován a jaká jsou s tím spojena pozitiva a negativa. [zdroj]
Dotace: 20 minut

Mikrocílení a darkposting

V této aktivitě se zaměříme na mikrocílení a darkposting — tedy nástroje, díky nimž lze cílit sponzorovaný obsah na sociálních sítích. [zdroj]
Dotace: 35 minut

Vliv generativní AI na propagandu

Co to znamená, když dokážeme nejen přesně cílit na určité uživatele, ale také máme v moci automatizovat tvorbu obsahu, který mu doručujeme. V této aktivitě se zaměříme na vliv generativní umělé inteligence na propagandu. [zdroj].
Dotace: 35 minut

Cíle bloku

Kdyby vás to zaujalo 😏

Blok 10

Digitální wellbeing

Technologie zásadně ovlivňují naše duševní zdraví, soustředění i mezilidské vztahy. Tento blok se zaměří na digitální návyky a strategie, jak předcházet negativním dopadům nadužívání technologií. Studenti se naučí reflektovat vlastní digitální chování a hledat cesty k jeho vyváženějšímu nastavení.

Struktura bloku​

Digitální stopa a OSINT

V této lekci studenti pracují s veřejně dostupnými daty na internetu. Snaží se zjistit a dát si do kontextu co nejvíce informací o fiktivní osobě Sarinkaaaa3101. Cílem této aktivity je nejen rozvíjet dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž naučit studenty porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí. Lekce také odkazuje k pojmu syntetické reality — fotografie, texty i příběh fiktivní osoby Sarinkaaaa3101 byli vytvořeny pomocí generativní umělé inteligence. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Digitální blízkost

Tématem této aktivity je vytváření emocionálních pout k chatbotům. Studenty jím znovu provede Sarinkaaaa3101, fiktivní teenagerka vytvořená generativní umělou inteligencí. Cílem aktivity je naučit studenty chápat rozdíly ve vztazích člověk↔člověk a člověk→AI a také porozumět, že zdánlivě empatické odpovědi chatbota jsou iluzorní. [zdroj]
Dotace: 45 minut

Cíle bloku

Blok 11

Tvorba mikrovýstupu

Jsme u konce...

Teď je řada na vás!

Vaším závěrečným úkolem je vytvořit vlastní deníček v prostředí Canva. Deníček bude osobním a kreativním záznamem toho, čím jsme se v průběhu semestru zabývali. Z jedenácti kapitol, které odpovídají jednotlivým blokům kurzu, si vyberete pět, které vás nejvíce zaujaly nebo pro vás měly největší význam. Každou z vybraných kapitol zpracujete originálním způsobem – můžete využít text, obrázky, schémata či jiné vizuální prvky. Cílem není jen shrnutí obsahu, ale především vaše vlastní reflexe a kreativní pojetí tématu. 

Děkujeme