30/09—16/12 2025, zimní semestr
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Umělá inteligence ve vzdělávání
Milí přátelé!
Nacházíte se v sylabu třetího běhu předmětu „Umělá inteligence ve vzdělávání“, který je určen studentům navazujícího magisterského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Primárním cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům ucelený základ v oblasti umělé inteligence, který zahrnuje jak teoretické znalosti o tom, co je AI, jak funguje a jaké etické a společenské dopady má její využívání, tak i praktické dovednosti s AI nástroji v pedagogické praxi. Kurz se zaměřuje na inovativní didaktické přístupy, které reagují na současné změny ve vzdělávání, a klade důraz na využití AI při přípravě výuky, její diferenciaci, proměně hodnocení žáků, rozvoji digitální kompetence a adaptivním učení.
Základní informace
Předmět
Semestr: zimní
Způsob výuky: prezenční
Vyučující:
Eva Nečasová (eva.necasova@aidetem.cz),
Radovan Lupták (radovan.luptak@aidetem.cz)
Předmět bude koncipován formou jedenácti výukových bloků v dotaci 2×45 minut.
Doporučené zdroje
Termíny
úterý 30/09/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 07/10/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 14/10/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 21/10/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 04/11/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 11/11/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 18/11/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 25/11/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 02/12/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 09/12/2025, 17.30—19.00, R125
úterý 16/12/2025, 17.30—19.00, R125
Podmínkou splnění předmětu je docházka — musíte absolvovat minimálně 8 bloků z 11.
Výstupy z učení
- Studenti analyzují a popíší principy fungování AI a definují jejich vliv na společnost.
- Identifikují, hodnotí a aplikují etické a právní aspekty využití AI ve vzdělávání.
- Vymezí kontext a význam AI v moderním vzdělávání a určují její potenciál i výzvy.
- Posoudí efektivitu různých AI nástrojů z hlediska jejich pedagogického přínosu.
- Navrhnou didaktické metody a strategie, které integrují technologie do výuky.
- Kriticky posoudí didaktické situace a reflektují získané zkušenosti k profesnímu rozvoji.
Témata jednotlivých bloků
- Blok 1 – Co je to AI
- Blok 2 – Etika v rozhodování
- Blok 3 – Etika vužívání technologií
- Blok 4 – Využití chatbotů v přípravě
- Blok 5 – Využití chatbotů ve výuce
- Blok 6 – Využití chatbotů pro formativní hodnocení
- Blok 7 – AI asistenti a agenti
- Blok 8 – Generování hudby, videí a obrázků
- Blok 9 – Doporučovací systémy
- Blok 10 – Digitální wellbeing
- Blok 11 – Tvorba mikrovýstupů
Blok 1
Co je to AI
Umělá inteligence je dnes všudypřítomným pojmem, ale její podstata často zůstává nejasná. V tomto bloku se studenti seznámí se základními principy fungování AI a strojového učení. V rámci modelové hodiny se zaměříme na schopnost identifikace služeb a zařízení, které využívají umělou inteligenci.
Struktura bloku
Úvodní přednáška s diskuzí
Co to vlastně je umělá inteligence? Jak a proč vlastně vznikla? K čemu nám je dobrá? A jak se stroje učí? Otázky zodpovíme během úvodní přednášky s diskuzí. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Modelová hodina
Co je a co není AI, Roboti na návštěvě technického muzea [zdroj]
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Studenti vysvětlí základní pojmy spojené s umělou inteligencí a strojovým učením.
- Identifikují zařízení a služby, které využívají umělou inteligenci.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 2
Etika v rozhodování
Rozhodování strojů přináší nové otázky o zodpovědnosti a morálních volbách. Studenti se seznámí s klasickými etickými dilematy, jako je tramvajový problém, a s jejich aplikací na technologie. Diskutovat budeme, jak lze etické rámce převést do algoritmů a proč to v praxi naráží na limity.
Struktura bloku
Modelová hodina
Etika v rozhodování inteligentních systémů [zdroj]
Dotace: 45 minut
Výsledky výzkumu Moral Machine — diskuze
Diskuze nad výsledky největšího celosvětového výzkumu morálních preferencí Moral Machines. [zdroj]
Celková dotace: 15 minut
Hlubší ponoření do tramvajového problému
Projdeme různé scénáře tramvajového problému a budeme diskutovat nad možnými řešeními. [zdroj]
Celková dotace: 30 minut
Cíle bloku
- Studenti uvedou příklady autonomních systémů.
- Vysvětlí etické principy rozhodování autonomních systémů.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 3
Etika využívání technologií
Využívání technologií s sebou nese řadu otázek týkajících se bezpečnosti, soukromí, duševního zdraví a zodpovědnosti. Tento blok představí různé pohledy na tvorbu pravidel a etických kodexů. Společně budeme přemýšlet, jak nastavit smysluplné hranice pro využívání digitálních technologií ve školním prostředí.
Struktura bloku
Modelová hodina
Etika vývoje a využití technologií [zdroj]
Dotace: 45 minut
Workshop — vytváření pravidel pro využívání chytrých telefonů ve výuce
Workshop zaměřený na společné vytváření pravidel pro používání mobilních zařízení pomocí lístečkové metody (brainstorming a třídění). [zdroj] [AI asistent] [prompt]
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Identifikují zájmy a hodnoty různých aktérů při vývoji a využívání technologií a na jejich základě vytvoří etickou matici.
- Analyzují možné konflikty zájmů a reflektují, jak mohou různé perspektivy ovlivnit rozhodování o problému.
- Rozvíjejí komunikační dovednosti a schopnost spolupráce při vytváření pravidel pro využívání chytrých telefonů ve výuce.
Blok 4
Využití chatbotů v přípravě
Chatboti mohou být cenným pomocníkem při plánování hodiny i při přípravě učebních materiálů. Studenti se naučí, jak zadávat efektivní prompty a jak z výsledků co nejvíce vytěžit.
Struktura bloku
Modelová hodina
Vyzkoušíme se základy promptování. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Praktické využití chatbotů při přípravě — aktivita
Společně si vyzkoušíme, jak využít chatboty pro tvorbu vzdělávacích materiálů, jejich aktualizaci, pro komunikaci s rodiči nebo brainstorming v hlasovém módu. [zdroj].
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Studenti vysvětlí fungování velkých jazykových modelů.
- Vysvětlí rozdíly mezi velkými jazykovými modely a chatboty.
- Využívají chatboty při tvorbě materiálů do výuky.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 5
Využití chatbotů ve výuce
Chatbot není jen nástroj pro přípravu — můžeme ho zapojit přímo do vyučování. V tomto bloku ukážeme, jak může podporovat žáky v kritickém myšlení, tvořivosti a samostatném učení. Budeme také hledat limity a diskutovat, jak zajistit, aby chatbot podporoval rozvoj lidského myšlení.
Struktura bloku
Přesnáška a diskuze
Způsoby využití generativní AI ve výuce na ZŠ a SŠ — jak na to, aby GenAI vedla k rozvoji lidského myšlení? [zdroj].
Dotace: 20 minut
Způsoby využití GenAI ve výuce — aktivita
Společne si prakticky vyzkoušíme různé způsoby využití GenAI přímo ve výuce. [zdroj]
Dotace: 40 minut
Využití AI asistenta pro rozvoj myšlení
Vyzkoušíme se pracovat s AI asistentem pro rozvoj myšlení v ChatGPT. [zdroj]
Dotace: 30 minut
Cíle bloku
- Studenti vysvětlí univerzální principy využití Chatbotů ve výuce pro rozvoj myšlení.
- Vyjmenují a popíší dílčí způsoby využití chatbotů ve výuce a prakticky je využijí.
Blok 6
Využití chatbotů pro formativní hodnocení
Formativní hodnocení je klíčovou součástí moderní pedagogiky a AI může poskytnout nové možnosti, jak ho efektivně využívat. Studenti se seznámí s tím, jak lze AI využít pro zpětnou vazbu, generování otázek či nastavování hodnoticích kritérií.
Struktura bloku
Úvod do formativního hodnocení
Jaká jsou specifika formativního hodnocení a jak se liší od sumativního. Jak na správnou formulaci vzdělávacího cíle. Co jsou kritéria hodnocení, jak je formulovat a gradovat. Jaká jsou specifika vytváření slovního hodnocení. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Praktické využití chatbotů pro formativní hodnocení
Společně si vyzkoušíme využití generativní umělé inteligence (GenAI) — konkrétně chatovacích aplikací — pro zjednodušení procesu formativního hodnocení. [zdroj].
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Studenti popíší funkci formativní hodnocení.
- Formulují znalostní a kompetenční vzdělávací cíl.
- Vytvoří kritéria hodnocení a jejich gradaci.
- Vytvoří slovní zpětnou vazbu na základě důkazu o učení.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 7
AI asistenti a agenti
Vedle chatbotů existuje i širší spektrum AI nástrojů, které fungují jako asistenti či agenti s větší mírou autonomie. Tento blok ukáže rozdíly mezi těmito typy systémů a jejich praktické využití ve vzdělávání. Studenti se naučí rozpoznávat, kdy využít jednoduchého chatbota a kdy sáhnout po komplexnějším asistentovi.
Struktura bloku
Co jsou AI asistenti a agenti
Čím se liší AI asistenti a tzv. agenti od běžných způsobů využití chatbotů vysvětlíme v krátké úvodní přednášce. [zdroj]
Dotace: 20 minut
Tvorba AI asistenta
Vyzkoušíme se tvorbu AI asistenta v ChatGPT, MS Copilot a Gemini. Co je to systémový prompt, jak připravovat data, jak asistenty publikovat. [zdroj].
Dotace: 70 minut
Cíle bloku
- Studenti popíší rozdíly mezi chatbotem, AI asistentem a agentem.
- Vytvoří funkčního AI asistenta pro využití v pedagogické praxi.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 8
Generování hudby, videí a obrázků
Generativní AI dnes umožňuje tvořit multimediální obsah od hudby přes obrázky až po krátké filmy. Studenti si vyzkoušejí různé nástroje a porozumí základním principům, na kterých fungují. Zároveň budeme diskutovat, jak tyto technologie využít tvořivě a zároveň zodpovědně ve vzdělávání.
Struktura bloku
Modelová hodina — generování hudby
V této lekci studenti zkoumají specifika různých hudebních žánrů, analyzují jejich společné rysy pomocí Vennova diagramu a následně v aplikaci Suno vytvářejí vlastní skladbu ve zvoleném žánru. [zdroj]
Dotace: 30 minut
Úprava videa v Pika
Vyzkoušíme si práci s nástrojem Pika, který umožňuje obohacovat vlastní videa, například přidávat nové prvky, upravovat jen vybrané části záběru, rozšiřovat scény, nebo využívat kreativní efekty, které video promění či doplní.[zdroj].
Dotace: 30 minut
Cíle bloku
- Studenti popíší smysluplné využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výuce.
- Generují obrázky, audio a video.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 9
Doporučovací systémy
Každodenně se setkáváme s algoritmy, které nám doporučují videa, zboží nebo články. Tento blok odhalí, jak tyto systémy fungují. Studenti budou reflektovat, jak se s doporučovacími algoritmy setkávají v běžném životě a jak ovlivňují jejich rozhodování a návyky.
Struktura bloku
Základy fungování doporučovacích systémů
Doporučovací systémy využívají metody strojového učení pro doporučování obsahu — na sociálních sítích, streamovacích platformách, ve vyhledávání apod. Lekce si klade za cíl pomoci porozumět studentům, jakým způsobem je jim obsah v online prostoru doporučován a jaká jsou s tím spojena pozitiva a negativa. [zdroj]
Dotace: 20 minut
Mikrocílení a darkposting
V této aktivitě se zaměříme na mikrocílení a darkposting — tedy nástroje, díky nimž lze cílit sponzorovaný obsah na sociálních sítích. [zdroj]
Dotace: 35 minut
Vliv generativní AI na propagandu
Co to znamená, když dokážeme nejen přesně cílit na určité uživatele, ale také máme v moci automatizovat tvorbu obsahu, který mu doručujeme. V této aktivitě se zaměříme na vliv generativní umělé inteligence na propagandu. [zdroj].
Dotace: 35 minut
Cíle bloku
- Studenti na základě porozumění fungování doporučovacích systémů kriticky posuzují obsah, který je jim doporučován na sociálních sítích.
- Vysvětlí termíny mikrocílení a darkposting a uvedou konkrétní příklady zneužití těchto technologií.
- Využijí generativní AI pro tvorbu propagandistického obsahu s cílem popsat mechaniku automatizace propagandy.
Kdyby vás to zaujalo 😏
Blok 10
Digitální wellbeing
Technologie zásadně ovlivňují naše duševní zdraví, soustředění i mezilidské vztahy. Tento blok se zaměří na digitální návyky a strategie, jak předcházet negativním dopadům nadužívání technologií. Studenti se naučí reflektovat vlastní digitální chování a hledat cesty k jeho vyváženějšímu nastavení.
Struktura bloku
Digitální stopa a OSINT
V této lekci studenti pracují s veřejně dostupnými daty na internetu. Snaží se zjistit a dát si do kontextu co nejvíce informací o fiktivní osobě Sarinkaaaa3101. Cílem této aktivity je nejen rozvíjet dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž naučit studenty porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí. Lekce také odkazuje k pojmu syntetické reality — fotografie, texty i příběh fiktivní osoby Sarinkaaaa3101 byli vytvořeny pomocí generativní umělé inteligence. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Digitální blízkost
Tématem této aktivity je vytváření emocionálních pout k chatbotům. Studenty jím znovu provede Sarinkaaaa3101, fiktivní teenagerka vytvořená generativní umělou inteligencí. Cílem aktivity je naučit studenty chápat rozdíly ve vztazích člověk↔člověk a člověk→AI a také porozumět, že zdánlivě empatické odpovědi chatbota jsou iluzorní. [zdroj]
Dotace: 45 minut
Cíle bloku
- Studenti kriticky uvažují nad pohybem v online prostoru a dodržují bezpečnostní pravidla.
- Rozeznají a pojmenují rozdíly mezi vztahy člověk ↔ člověk a člověk → stroj, reflektují jejich dopad na vlastní prožívání a vědomě využívají generativní AI k osobnímu rozvoji způsobem, který posiluje jejich psychickou odolnost.
Blok 11
Tvorba mikrovýstupu
Jsme u konce...
Teď je řada na vás!
Vaším závěrečným úkolem je vytvořit vlastní deníček v prostředí Canva. Deníček bude osobním a kreativním záznamem toho, čím jsme se v průběhu semestru zabývali. Z jedenácti kapitol, které odpovídají jednotlivým blokům kurzu, si vyberete pět, které vás nejvíce zaujaly nebo pro vás měly největší význam. Každou z vybraných kapitol zpracujete originálním způsobem – můžete využít text, obrázky, schémata či jiné vizuální prvky. Cílem není jen shrnutí obsahu, ale především vaše vlastní reflexe a kreativní pojetí tématu.