AI akcelerátor pro školy
Komplexní strategie proměny školy pro rozvoj člověka v rychle se vyvíjejícím světě.

Svět se vlivem technologií rychle proměňuje.
Škola by měla být místem, kde probíhají
inovace.
změny systematicky.
společné objevy.
Proto jsme popsali a testujeme strategii proměny školy, kterou můžete ihned aplikovat.
Zaměřujeme se na oblasti, které mají potenciál proměnit fungování školy jako celku. Výstupem jsou konkrétní nástroje a metody, které do svých rukou dostávají tzv. ambasadoři změny — klíčoví lidé uvnitř školy, jejichž část úvazku je věnována zavádění inovací. Nejde však jen o schopnost řídit změny, ale také o dovednost využívat digitální technologie jako jejich nástroj. Umělá inteligence má potenciál výrazně zvyšovat kvalitu i efektivitu — například při tvorbě strategických dokumentů, analýze dat, plánování, automatizaci rutinních činností nebo hodnocení. V éře rychlých změn je schopnost spojit leadership se smysluplným využitím technologií klíčová pro relevantní a udržitelný rozvoj školy.
Teorie změny pro školy
Jedinou konstantou je změna. Aby měla co nejhladší průběh, je třeba ji vědomě řídit. Teorii řízení změny se věnujeme v této úvodní kapitole.
OBLASTI PROMĚNY ŠKOLY

Rozvoj pedagogů
Otevřenost vůči novým technologiím a rozvoj digitální gramotnosti vzniká tam, kde se učitelé cítí bezpečně a mají prostor zkoušet věci postupně.
Kultura a komunikace školy
Budovat kulturu ve školách je možné na základě otevřené, respektující komunikace, společně s dobrým technologickým řešením pro sdílení informací.


Metodologie hodnocení
Efektivní sběr, uchování a zpracování dat napříč systémy, je klíčem k dobrému fungování školy. Bez dobře nastavených a provázaných řešení nelze automatizovat rutinní činnosti.
Implementace revidovaného RVP
Školy, které mají jasnou a sdílenou vzdělávací strategii, lépe reagují na současné potřeby žáků. Díky kvalitní formulaci a využití technologií mohou tvořit prostředí, kde se děti učí s chutí a smyslem.


Administrativa
Školám využívající chytrá řešení pro automatizaci, zbývá více času na to podstatné — učení a spolupráci. Strategie od auditu po nasazení dílčích technologických řešení.
„Do roku 2030 společně s partnery pomůžeme proměně fungování jedné třetiny českých základních škol.“
Eva Nečasová, spoluzakladatelka AI dětem

O projektu
Projekt AI akcelerátor je součástí širšího úsilí organizace AI dětem o transformaci českého vzdělávacího systému tak, aby odpovídal požadavkům éry umělé inteligence.
-
AI akcelerátor má za cíl systematicky připravit školy na fungování v rychle se proměňujícím světě.
-
Projekt zahrnuje pilotní fázi na šesti školách, kde se testuje dvouletý scénář proměny školy.
-
Změna se netýká pouze výuky, ale i školních procesů, kultury, komunikace a řízení.
-
Součástí je nastavení strategických dokumentů školy, datové strategie, automatizace administrativních procesů, profesní rozvoj učitelů, a transformace výukových metod.
-
Projekt se opírá o teorii změny a systematický přístup, přičemž propojuje didaktiku, řízení školy, technologie a well-being.
-
AI akcelerátor naplňuje cíle pro vzdělávání Národní strategie AI 2030.
Harmonogram
Pilotní projekt jsme zahájili 1. ledna 2025 s interním týmem čtyř lidí a několika expertů a partnerských organizací. Strategii proměny začínáme od září 2025 testovat na šesti pilotních školách v České republice.
Zahájení projektu
- leden 2025
Výběr škol
- červen 2025
Testování na školách
- září 2025
První fáze evaluace
- červenec 2026
Druhé kolo testování
- září 2026
Druhá fáze evaluace
- červenec 2027
Zpracování výstupů
- Listopad 2027
Zakončení projektu
- Prosinec 2027
Pilotní školy
Jsme ve fázi výběru základních škol.
Obecná kritéria pro výběr:
-
Základní školy nad 200 žáků
-
Státní školy v České republice
-
Závazek být aktivní po celou dobu projektu
-
Schopnost vytvořit úvazek pro ambasadora změny
