AI akcelerátor pro školy

Komplexní strategie proměny školy pro rozvoj člověka v rychle se vyvíjejícím světě.

Svět se vlivem technologií rychle proměňuje.
Škola by měla být místem, kde probíhají
inovace. změny systematicky. společné objevy.

Proto jsme popsali a testujeme strategii proměny školy, kterou můžete ihned aplikovat.

Zaměřujeme se na oblasti, které mají potenciál proměnit fungování školy jako celku. Výstupem jsou konkrétní nástroje a metody, které do svých rukou dostávají tzv. ambasadoři změny — klíčoví lidé uvnitř školy, jejichž část úvazku je věnována zavádění inovací. Nejde však jen o schopnost řídit změny, ale také o dovednost využívat digitální technologie jako jejich nástroj. Umělá inteligence má potenciál výrazně zvyšovat kvalitu i efektivitu — například při tvorbě strategických dokumentů, analýze dat, plánování, automatizaci rutinních činností nebo hodnocení. V éře rychlých změn je schopnost spojit leadership se smysluplným využitím technologií klíčová pro relevantní a udržitelný rozvoj školy.

Teorie změny pro školy

Jedinou konstantou je změna. Aby měla co nejhladší průběh, je třeba ji vědomě řídit. Teorii řízení změny se věnujeme v této úvodní kapitole.

OBLASTI PROMĚNY ŠKOLY

AIdetem_glassmorphism-icons_numbers_1

Rozvoj pedagogů

Otevřenost vůči novým technologiím a rozvoj digitální gramotnosti vzniká tam, kde se učitelé cítí bezpečně a mají prostor zkoušet věci postupně.

Kultura a komunikace školy

Budovat kulturu ve školách je možné na základě otevřené, respektující komunikace, společně s dobrým technologickým řešením pro sdílení informací.

AIdetem_glassmorphism-icons_numbers_2
AIdetem_glassmorphism-icons_numbers_3

Metodologie hodnocení

Efektivní sběr, uchování a zpracování dat napříč systémy, je klíčem k dobrému fungování školy. Bez dobře nastavených a provázaných řešení nelze automatizovat rutinní činnosti.

Implementace revidovaného RVP

Školy, které mají jasnou a sdílenou vzdělávací strategii, lépe reagují na současné potřeby žáků. Díky kvalitní formulaci a využití technologií mohou tvořit prostředí, kde se děti učí s chutí a smyslem.

AIdetem_glassmorphism-icons_numbers_4
AIdetem_glassmorphism-icons_numbers_5

Administrativa

Školám využívající chytrá řešení pro automatizaci, zbývá více času na to podstatné — učení a spolupráci. Strategie od auditu po nasazení dílčích technologických řešení.

„Do roku 2030 společně s partnery pomůžeme proměně fungování jedné třetiny českých základních škol.“

Eva Nečasová, spoluzakladatelka AI dětem

eva-nečasová_foto-johana-kratochvíla_ctverec-blu

O projektu

Projekt AI akcelerátor je součástí širšího úsilí organizace AI dětem o transformaci českého vzdělávacího systému tak, aby odpovídal požadavkům éry umělé inteligence.

  • AI akcelerátor má za cíl systematicky připravit školy na fungování v rychle se proměňujícím světě.

  • Projekt zahrnuje pilotní fázi na šesti školách, kde se testuje dvouletý scénář proměny školy.

  • Změna se netýká pouze výuky, ale i školních procesů, kultury, komunikace a řízení.

  • Součástí je nastavení strategických dokumentů školy, datové strategie, automatizace administrativních procesů, profesní rozvoj učitelů, a transformace výukových metod.

  • Projekt se opírá o teorii změny a systematický přístup, přičemž propojuje didaktiku, řízení školy, technologie a well-being.

  • AI akcelerátor naplňuje cíle pro vzdělávání Národní strategie AI 2030.

Harmonogram

Pilotní projekt jsme zahájili 1. ledna 2025 s interním týmem čtyř lidí a několika expertů a partnerských organizací. Strategii proměny začínáme od září 2025 testovat na šesti pilotních školách v České republice.

Zahájení projektu

  • leden 2025

Výběr škol

  • červen 2025

Testování na školách

  • září 2025

První fáze evaluace

  • červenec 2026

Druhé kolo testování

  • září 2026

Druhá fáze evaluace

  • červenec 2027

Zpracování výstupů

  • Listopad 2027

Zakončení projektu

  • Prosinec 2027

Pilotní školy

Jsme ve fázi výběru základních škol.
Obecná kritéria pro výběr:

  • Základní školy nad 200 žáků

  • Státní školy v České republice

  • Závazek být aktivní po celou dobu projektu

  • Schopnost vytvořit úvazek pro ambasadora změny