AI akcelerátor / Úvod do teorie změny pro školy

Úvod do teorie změny pro školy

Jedinou konstantou je změna. Aby měla co nejhladší průběh, je třeba ji vědomě řídit. Teorii řízení změny se věnujeme v této úvodní kapitole a doufáme, že vám tím poskytneme nástroje, díky nimž většina vašich kolegů potřebě změny porozumí, přijmou ji a začnou ji aktivně realizovat.

Z čeho vycházíme

Pro účely v oblasti školství jsme zjednodušili a zobecnili dva modely řízení změny. Tím prvním je osmistupňový model Johna Kottera, který je krásnou formou bajky popsán v útlé knížce Náš ledovec se rozpouští. Chcete-li se zábavnou formou dozvědět více, doporučujeme knihu k přečtení.

Tím druhým je ADKAR — model, který je zaměřen na podporu jednotlivců v procesu změny.

Nic z toho ale nemusíte studovat. Připravili jsme pro vás nejen zjednodušený popis, ale také postupy a všechny podklady, které se vám mohou hodit.

O co jde v teorii změny pro školy

Teorie změny je řízený proces, který pomáhá lépe procházet změnou. Začíná identifikací problému a tvorbou rámce. Úskalím v procesu změny je to, že každý jednotlivec (říkejme mu aktér) reaguje na změnu jinak. Někdo ji přijme bez mrknutí oka, jiným to trvá měsíce. A někteří raději odejdou. Proto se v této kapitole zaměřujeme na práci s lidmi.

Proces změny si můžete představit například jako velké písmeno U.

Poté co jste identifikovali potřebu změny, následuje budování povědomí a otevřený dialog, který podporuje přijetí potřeby změny ze strany pedagogů. Klíčová je důvěra v samotný proces — že je zvládnutelný a směřuje k něčemu lepšímu. Učitelé pak dostávají prostor i podporu, aby mohli změnu reálně uskutečnit. A když se proměna podaří, je důležité ji upevnit — sdílet úspěchy, inspirovat se navzájem a začlenit nové přístupy do každodenní praxe školy.

Ambasador změny — nová role

Změna je proveditelná pouze v případě, že se jí někdo poctivě věnuje. Proto je klíčovým člověkem tzv. ambasador změny. Náplní jeho práce je řídit změny ve škole. Je proto třeba, aby to byla oficiální funkce s dedikovaným úvazkem minimálně osm hodin týdně.

Ambasador změny je důvěryhodný člověk z prostředí školy, který aktivně podporuje proměnu, propojuje vedení s pedagogickým sborem a pomáhá ostatním změně porozumět, přijmout ji a zvládnout. Svou roli plní nejen jako informátor, ale především jako průvodce a opora — naslouchá obavám, sdílí vlastní zkušenosti, motivuje a vytváří bezpečný prostor. Jeho úkolem není řídit změnu shora, ale budovat důvěru a nadšení zevnitř.