Iniciativa AI dětem

konference

Umělá inteligence
ve vzdělávání

20/02/2023, Praha

Kdy: pondělí 20. února 2023, 9—15 hodin
Kde: v budově Microsoftu na pražské Brumlovce (mapa)
Pro koho: pro pedagogy a vedoucí pracovníky základních a středních škol, knihovníky
Registrace: kapacita konference byla naplněna
S sebou: vlastní notebooky nebo tablety

Kapacita konference je naplněna. Chcete-li, abychom Vás informovali o dalších chystaných akcích, prosíme, vyplňte tento krátký formulář.

Pojďte s námi objevovat neprobádané území umělé inteligence ve vzdělávání. Konference ve třech blocích paralelních přednášek a workshopů otevře téma umělé inteligence z mnoha úhlů. Účastníci si prakticky vyzkouší práci se vzdělávacími materiály nejen pro dospělé, ale také pro studenty základních a středních škol.

Umělá inteligence je téma, které ve školství začíná rezonovat. Není divu. Silně mění naše životy a v budoucnu tomu nebude jinak. Pojďme hledat cesty nejen jak se sami vzdělávat, ale hlavně jak připravit děti.

Prosíme, přineste si s sebou vlastní notebooky či tablety.

Máte-li dotaz, prosíme, směřujte ho na koordinátorku akce Jitku Šimkovou: jitka()aidetem.cz

Děkujeme společnosti Microsoft za zajištění prostor konference a pohoštění během celé akce!

Program

9.00—9.15

Úvod konference, slovo paní poslankyně Zajíčkové

9.15—10.00

Obecný úvod do umělé inteligence

10.00—10.30

Využití umělé inteligence v nástrojích Microsoft

10.30—10.45

Pauza na kávu

10.45—11.45

1. blok workshopů a přednášek

11.45—12.00

Pauza na kávu

12.00—13.00

2. blok workshopů a přednášek​

13.00—13.45

Pauza na oběd a kávu, diskuze u stánků

13.45—14.45

3. blok workshopů a přednášek​

14.45—15.00

Zakončení konference

Program se ještě může mírně změnit.

1. blok

Karel Klatovský
přednáška s aktivitami (60 minut)

Během přednášky si můžete (ale nemusíte) vyzkoušet aktivity s vestavěnými funkcemi, využívajícími umělou inteligenci v aplikacích Microsoft 365. Naučíte se, jak si usnadnit každodenní práci ve Wordu, Excelu nebo PowerPointu.  

Co si odnesete

1. Vzdělávací materiály, příručky.
2. Seznámíte se s praktickými ukázkami nástrojů pro učitele.

Radovan Lupták
AI dětem, workshop (60 minut)

Jak lze naučit děti naprogramovat a používat model strojového učení? Na workshopu vytvoříte AI a naprogramujete aplikaci ve Scratchi, která bude AI používat. Prosíme, přineste si vlastní notebooky. Znalosti programování ve Scratchi nejsou nutné.

Co si odnesete

1. Představení úkolů z učebnice Strojové učení pro děti.
2. Praktické vyzkoušení tvorby modelu strojového učení na platformě machinelearningforkids.co.uk.
3. Vytvoření aplikace ve Scratchi a propojení s modelem.

Jan Tyl a Alena Reslová
Odpovědné občanství, přednáška (60 minut)

Zajímá vás, co jsou to digitální lidé a jak s nimi české děti diskutují o svobodě, demokracii, totalitě a lidských hodnotách? Shrneme naše zkušenosti a nastíníme možnosti dalšího vývoje.

Co si odnesete

1. Co jsou to digitální lidé?
2. Jak vypadal pilot na českých školách?
3. Kam směřuje budoucnost vzdělávání?

Marek Dědič, Petr Naske
workshop (60 minut)

Vzdělávací konverzaci si žáci mohou spustit kdykoliv a kdekoliv. Připravte jim interaktivní lekci nebo procvičování s využitím modulů z Pedagogické fakulty nebo vytvořte vlastní. Na workshopu si vyzkoušíme práci s editorem EDU AI asistenta.

Co si odnesete

1. Získáte osobní účet v editoru EDU AI asistenta.
2. Vyberete pár procvičování pro své žáky.
3. Vytvoříte jednoduchý konverzační kurz.

2. blok

Michal Kučerák
DOX, workshop (60 minut)

Díky chytrým telefonům se digitální technologie dostaly „pod kůži“. Jsou naším každodenním společníkem, ale rozumíme jim? Jak fungují sociální sítě a vyhledávače? Algoritmus je magická formule, která se stala běžnou součástí našich slovníků. Co přesně znamená? Jak souvisí s umělou inteligencí? Považujeme je za řešení problémů, ale je skutečně inteligentní? Co znamená strojové učení? Workshop se zaměří na algoritmy, jejich význam a důležitost v digitální společnosti. Prozkoumáme vztah k umělé inteligenci a zaměříme se na komplikace, kdy se umělá inteligence vymyká kontrole a diskriminuje. Proč se to děje? Je za to někdo zodpovědný? Workshop vysvětlí pojmy vstřícným a srozumitelným způsobem.

Co si odnesete

1. Porozumění rozdílu a vztahu mezi umělou inteligencí a strojovým učením.
2. Pochopení významu slova algoritmus.
3. Etické otázky spojené s aplikací umělé inteligence.

Jiří Materna
Machine Learning College, přednáška (60 minut)

V krátké přednášce si představíme projekt AI Akademie, který má za cíl dostat výuku umělé inteligence do středních škol. V rámci projektu vznikly výukové materiály, které mohou školy ve své výuce používat, organizujeme školení učitelů i letní školy pro nadané studenty. Výukové materiály jsou připraveny v několika variantách, od úplných základů až po programování. V současné době je do AI Akademie zapojeno 13 škol z celé republiky a budeme moc rádi, pokud se připojí další.

Štěpán Böhm
workshop (60 minut)

Praktická ukázka programovacího nástroje GitHub Copilot, který dokáže navrhovat nebo generovat programovací kód v mnoha jazycích, případně hledat bugy a další… Vyzkoušíte si úplné základy — nastavení vývojového prostředí ve Visual Code Studio, práci s příkazy nebo jak využití komentářů k získání nápovědy s ukázkami v programovacím jazyce Python.

Co si odnesete

1. Jak se zaregistrovat do Copilotu.
2. Jak nastavit vývojové prostředí.
3. Jak získat nápovědu a vybrat si z ní to správné řešení.

Na WS si, prosíme, připravte:

— nainstalujte si Visual Studio Code s rozšířením GitHub Copilot (nebo PyCharm)
Python 3
— Vytvořte si účet na GitHub.

Václav Maněna
workshop (60 minut)

Praktické ukázky aplikací a nástrojů, které využívají umělou inteligenci, v profesním i osobním životě učitele. Vše si budete moci vyzkoušet na počítači nebo mobilním telefonu, ale můžete se klidně jen dívat, nechat se inspirovat a přemýšlet o využití, rizicích a výhodách.

Co si odnesete

1. Tipy na aplikace a nástroje, které mohou učitelé zdarma využít při přípravě na výuku nebo ve výuce.
2. Nápady na využití umělé inteligence ve výuce.
3. Podněty k zamyšlení, které souvisí s morální, metodickou a legislativní stránkou využití umělé inteligence ve škole. Ukážeme si, které digitální kompetence můžeme pomocí těchto nástrojů rozvíjet.

3. blok

Ondřej Hrách a Martin Richter
workshop (60 minut)

Popusťte uzdu kreativitě a staňte se AI spisovatelem, malířem nebo sci-fi novinářem! Spousta inspirace k tomu, jak posunout vaši výuku s prvky AI.

Co si odnesete

1. Inspiraci pro aktivity se studenty.
2. Osahání technologií na vlastní kůži.
3. Jak kombinovat lidskou a strojovou kreativitu.

Bára Pelcová a Petra Dovhunová
prg.ai, přednáška (60 minut)

Zajímá vás, jak může umělá inteligence ovlivnit vaši práci nebo váš život? Chcete se dozvědět více o tom, co umělá inteligence znamená, jak se provádí její výzkum a jaká má praktická využití? Chcete porozumět tomu, jak se bude umělá inteligence v následujících letech vyvíjet a jak ovlivní naše životy?
Během přednášky se dozvíte, jaké vybrané bezplatné kurzy o umělé inteligenci jsou vám k dispozici. Součástí bude i malá ukázka obsahu kurzů a jejich časová náročnost.

Co si odnesete

1. Jaké bezplatné AI kurzy prg.ai zaštiťuje.
2. Co se v kurzech nachází a proč byste jimi chtěli projít.
3. Jak obsah zmíněných kurzů využijete nejen v osobním a pracovním životě.

Mirek Nečas
TOVEK, přednáška (60 minut)

Jak prakticky zajistit, abychom umělou inteligenci využívali v souladu se základními principy, kterými jsou: zákonnost; odpovědnost a zodpovědnost; vysvětlitelnost a transparentnost; spolehlivost; řiditelnost a zamezení zkreslení? 

Co si odnesete

1. Zjistíte, jaké jsou druhy umělé inteligence a jaká plynou rizika z jejího využívání.
2. Jak umělou inteligenci využívat zodpovědným způsobem.

Eva Nečasová
přednáška s aktivitami (60 minut)

Představíme si vzdělávací materiály z oblasti umělé inteligence a na konkrétních příkladech ukážeme, jak je zavést do výuky na základních školách. Nabídneme tipy na AI nástroje, které mohou pedagogům pomoci při přípravě do hodin. A v krátké diskuzi probereme, jak mluvit s dětmi o umělé inteligenci.

Co si odnesete

1. Obecný přehled v oblasti AI.
2. Zjistíte jak AI vidí děti a jak s nimi toto téma otevřít.
3. Praktické tipy na materiály pro výuku.

Přednášející a lektoři

stepan-bohm
Vývojář webových aplikací převážně v Java a Pythonu. Nadšenec do moderních technologií, robotiky a deskovek, co se těší až mu AI sebere práci a bude mít čas na děti.
marek-dedic

Manažer projektu AI asistent pro učitele a žáky (EDU-AI), který za podpory TA ČR aktuálně řeší Asociace pro lepší ICT řešení, MFF UK, PedF UK a FF UK.

dovhunova-petra

Věnuje se vzdělávání celý svůj profesní život. Dříve jako učitelka ZŠ i SŠ posouvala své žáky a studenty. Nyní jako součást týmu prg.ai pečuje o AI vzdělávací programy — prg.ai Minor a AI Akademie.

ondrej-hrach

Vystudoval translatologii na FF UK se zaměřením na strojový překlad a poté působil jako lingvista v oblasti konverzační AI – v úspěšném akademickém týmu Alquist a ve firmě PromethistAI, vyvíjející chytré digitální persony zaměřené na oblast well-beingu. Nyní se věnuje vzdělávacímu projektu Aignos, který se snaží šířit digitální gramotnost o AI.

michal-kucerak
Kurátor, výzkumný pracovník a lektor. Spolupracuje s Centrem současného umění DOX a TBA21-Academy, kde vede projekt Ocean-Archive.org. Je studentem doktorského studia na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně a autorem projektu #DATAMAZE (DOX, Praha, 2018—2022). Je součástí týmu, který realizuje festival UROBOROS.
klatovsky-karel

Manažer vzdělávacích programů ve společnosti Microsoft. Má praxi 11 let jako učitel a správce sítě. Věnuje se přednáškám a psaním článků a webinářů na téma efektivního využívání digitálních technologií ve výuce. Napsal více jak 20 knih a učebnic pro ZŠ a SŠ se zaměřením zejména na technologie Microsoft, přednášel na konferencích BETT v Londýně, TechED v Amsterdamu či Barceloně. Je držitelem mnoha certifikací.

klatovsky.cz

radovan-luptak

IT analytik a učitel informatiky a programovaní na základní škole, se zájmem o nové technologie.

jiri-materna
Dlouholetý propagátor umělé inteligence, který se jejím aplikacím věnuje od roku 2007. Mezi lety 2008 a 2017 pracoval ve společnosti Seznam.cz jako vedoucí výzkumného oddělení. Poté se vydal vlastní cestou, založil vzdělávací společnost Machine Learning College, organizuje mezinárodní konferenci Machine Learning Prague a pracuje jako nezávislý konzultant v oblasti strojového učení.
vaclav-manena
Středoškolský učitel, lektor, ajťák a jůtůber. Má dlouholeté a praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a smysluplným využíváním technologií ve výuce. Prošel mnoha slepými uličkami a udělal spoustu chyb o které se rád dělí s ostatními.
petr-naske
Petr Naske pracuje v NPI ČR jako odborný garant a konzultant aktivit na podporu digitalizace škol, v Digikoalici pečuje o partnery MŠMT a NPI ČR v digitálním vzdělávání a koordinuje za NPI ČR pilotní projekt nasazení AI na Metodickém portálu RVP.CZ
necas-miroslav
Zabývá se využitím pokročilých technologií k podpoře rozhodování v oblasti bezpečnosti, zpravodajství a obrany. Pracuje na projektu Evropského obranného výzkumu PEONEER, který je zaměřen na analýzu dat z pozorování Země z vesmíru. Předsedá pracovní skupině NIAG SG 279: Definice protokolů a standardů pro certifikaci aplikací využívajících umělou inteligenci v rámci NATO. Je členem rady ředitelů České pobočky AFCEA (pracovní skupina PS 07 – Inteligence). Ph.D. v oboru Systémové inženýrství se zaměřeními na znalostní systémy a umělou inteligenci.
eva-necasova

Zakladatelka neziskové iniciativy AI dětem (umělá inteligence dětem). Stojí také za metodikami Hello Ruby pro školy. Mimo vzdělávání se věnuje designu pod značkou designity.cz.

bara-pelcova
V prg.ai se věnuje koordinaci české verze kurzu Elements of AI a jeho rozšíření mezi veřejnost. Na základě boomu z posledních měsíců věří, že dojde k masivnějšímu rozšíření AI i využívání AI nástrojů veřejností. Otázka vzdělávání bude o to důležitější — aby co nejvíc lidí vědělo, co AI je a není, jaká jsou rizika a výhody a dokázali se informovaně rozhodovat.
resl-alena

Zakladatelka iniciativy Odpovědné občanství, která uvedla do výuky občanské výchovy první digitální osobnost — DigiHavla. Propagátorka změny stylu výuky na českých školách — přemýšlení místo biflování.

martin-richter
Zakladatel neziskového vzdělávacího spolku Aignos. Od roku 2016 pracuje jako UX a UI designér. Věnuje se využití AI aplikací ve startupovém prostředí a kreativních oborech. S týmem obsadil druhé místo na inovačním hackathonu Robothon věnovaném řešení výzev dnešní doby pomocí AI. V rámci studií na UK se zabývá vlivem AI na mediální prostředí.
jan-tyl
Výzkumník, podnikatel a propagátor umělé inteligence a oceněný tvůrce digitálních lidí poháněných umělou inteligencí. Ve své práci usiluje o to, aby AI byla přístupnější a srozumitelnější široké veřejnosti.

Vědomostní soutěž o ceny

Součástí konference bude také vědomostní soutěž. Účastníci konference, kteří se zapojí, mohou vyhrát:
— poukaz od Aignos na uspořádání interaktivního workshopu o kreativním využití umělé inteligence,
— sadu 4 knih Hello Ruby od nakladatelství Dynastie,
— učebnici Strojové učení pro děti od AI dětem,
— bluetooth sluchátka Kruger pro další zvýšení produktivity věnuje edu-ai.

Partneři