Iniciativa AI dětem

Cyklus debat AI horizonty

V průběhu roku 2024 prezenčně v Kampusu Hybernská—A3, Hybernská 998/4, Praha 1. Detaily a informace o přihlášení budeme průběžně doplňovat. Kapacita omezena na 35 míst. AI horizonty pořádá AI dětem, TAHDidaktikon.

AI detem+TAH+Didaktikon (1)
Mluvčí: Lenka Hámošová, Barbora Škaloudová, Katarína Kalivodová

Do roku 2020 byla kreativita výhradní doménou živých tvorů. Jak naložíme s tím, že nás generativní AI v mnohém předčí? Má ještě smysl být kreativní? Jak se proměňuje definice kreativity v novém světě?​
Mluvčí: Jan Zibner, Alžběta Krausová, Linda Kolaříková

Oblast práva reaguje na společenské změny se zpožděním. Jak by se měla proměňovat s příchodem neustále se zlepšujících inteligentních systémů tak, aby společnost prosperovala? Jakým směrem by se mělo posunout licenční právo ve vztahu ke společnosti, zaměstnanosti, distribuci bohatství, ochraně duševního vlastnictví? Jaká jsou pro a proti regulace umělé inteligence (AI aktu) a jak k tomu přistupují země mimo EU?
Mluvčí: Josef Holý, Veronika Batelková

Plošná reklama v politických kampaních a propagandě je old school. Online prostor prochází rychlou proměnou a nabízí neustále nové možnosti ovlivňování lidí. Jakou roli v celé mašinérii hraje AI? Jaký mají vliv doporučovací systémy? Co přináší generativní umělá inteligence? Je vůbec možné se účinně bránit — ať už systémově nebo jako jednotlivci?
Mluvčí: Pavel Pola, František Štěch, Petr Vizina

Umělá inteligence a další technologie za poslední dekády nenávratně proměnily svět. Co ale znamená jejich rozmach pro náboženství a kulturu? Jak se tomu staví náboženští lídři a jak AI proměňuje každodenní život věřících? Potřebujeme s neustále se zvyšujícími schopnostmi inteligentních systémů redefinovat pojem lidství?​
Mluvčí: Bořivoj Brdička, Ondřej Šteffl, Ondřej Neumajer

Vědění lidstva roste. Díky rozšíření internetu se demokratizoval přístup k informacím a narostl objem dat, ze kterých se AI systémy mohou učit. Jak by měla zareagovat oblast vzdělávání? Co si dnešní lídři českého vzdělávání myslí, že by se děti měly učit, aby z nich vyrostli spokojení dospělí?​
Mluvčí: Zar Goertzel, Dita Malečková, Tomáš Mikolov, Josef Urban

Prozatím hypotetický koncept AGI vzbuzuje mnoho otázek. Jaké překážky musí lidé překonat, než bude vyvinuta? Jaké etické zásady by měly řídit její vývoj a implementaci? Jak zajistit, že bude bezpečná? Jaké dopady může mít AGI na trh práce a ekonomiku? Jak by se změnilo mocenské postavení ve světě, pokud by AGI vyvinula soukromá firma nebo stát? Jaké role by měly hrát vlády a mezinárodní organizace v regulaci AGI? Jak by mohlo lidstvo využít AGI k řešení globálních problémů, jako jsou změna klimatu, chudoba nebo zdravotní péče?

AI a ekologie

Mluvčí: Anna Kárníková, Tomáš Protivínský, Juraj Hvorecký, Tomáš Čech

Je umělá inteligence nehmotná věc plující v cloudu nebo hromada kovu a plastu, kvůli níž devastujeme naši planetu? Jak velké zdroje stojí její provoz? Existují cesty, jak AI optimalizovat a využít k optimalizaci? ​

AI a děti

Mluvčí: Emma Šafránková a další zveřejníme

Zeptáme se dětí a mladých lidí, jak vnímají umělou inteligenci. Přejí si žít v přetechnizovaném světě, který pro ně chystáme, nebo se naše budoucí generace vrátí do lesů?

AI a gender​

Mluvčí: Nina Fárová, Jana Dvořáčková, Jakub Konrád

Systémy umělé inteligence se učí z dat, která vytvářejí lidé. Kolik úsilí stojí, aby nepapouškovaly předsudky, které se s námi táhnou po generace? Jak vytvářet systémy, které budou spravedlivé ke všem?​

AI a kyberbezpečnost

Mluvčí: Petr Jirásek, Jan Kupka, Pavel Matějíček

AI systémy svou autonomií vybízejí k tomu, aby převzaly část rozhodovacích procesů za lidi. Jenže co když jsou tyto systémy záměrně narušeny tak, aby škodily? Jak se proměňují způsoby hackingu? Jak zabezpečit kritickou infrastrukturu a kdo se tím zabývá?​

AI a válka

Mluvčí: Jindřich Karásek, Lucie Tomanová a další zveřejníme

Jakou roli hraje AI ve válečných konfliktech? Co změnily doporučovací systémy ve vlivových operacích? Jak je proměňuje generativní umělá inteligence? Co přináší do válečných konfliktů autonomní zbraně? Jaké jsou nejčastější formy kyberválky? Jak se verbují noví rekruti? Nelehká témata, která je třeba otevřít, ideálně na konkrétních příkladech.