Iniciativa AI dětem

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Naše definice systémové změny vzdělávání

Systémovou změnou vzdělávání v AI dětem rozumíme komplexní transformaci, která mění způsob, jakým je vzdělávání poskytováno a organizováno. Systémovou změnu nevnímáme jako rychlou revoluci, ale jako jemné a postupné úpravy a vylepšení stávajících praktik.

I přesto, že aktivně spolupracujeme se státem, změnu provádíme zespodu, komunitně, a to ze dvou důvodů:

Změnu provádíme poskytováním podpory školám, konkrétně:

Klíčové body změny

Přehodnocení vzdělávacích cílů

Faktické znalosti a obecný přehled jsou velmi důležitými dílky do skládačky gramotného člověka, zásadní je ale rozvoj dovedností, jako je kritické myšlení, kreativita, schopnost spolupráce a společenská odpovědnost.

Inovace ve výukových metodách

Úprava pedagogických přístupů a praktik v kontextu nových technologií.

Změny v hodnocení

Přechod ke kvalitnímu formativnímu hodnocení a posuzování dovedností a schopností, které jsou relevantní pro život ve světě řízeném technologií.

Zvýšení podpory pedagogů

Seberozvoj formou vzdělávání a poskytování zdrojů a nástrojů pedagogům, aby mohli úspěšně implementovat nové metody výuky a využívat technologie.

Inkluzivita

Vzdělávání je relevantní pro všechny díky personalizaci vzdělávacího obsahu a zpětné vazby (formativní hodnocení).

Jaké klíčové problémy ve školách často vnímáme

Mnoho škol nemá jasnou vizi, která by reflektovala potřeby žáků a společnosti, což vede k nejednotnému přístupu k výuce a neschopnosti dlouhodobě plánovat. Jasná vize je klíčová pro efektivní rozhodování, řízení změn a inovací ve vzdělávání.

Vzdělávací strategie škol (od ŠVP až po tématické plány) často neodrážejí současné potřeby a rychle se měnící svět. Chybí provázanost mezi předměty. Strategie nebývá dostatečně aktualizována.. Flexibilní strategie zahrnující inovativní metody, interdisciplinární přístupy a relevantní vzdělávací obsah je klíčová.

Pedagogové jsou přetížení administrativními úkony a vysokými nároky, což vede ke stresu a vyhoření. To omezuje jejich schopnost inovovat výuku a rozvíjet digitální dovednosti. Snížení administrativní zátěže a podpora ze strany vedení by mohla zlepšit jejich pracovní podmínky.

Mnoho pedagogů nemá dostatečné digitální dovednosti pro efektivní využití technologií, včetně AI, ve výuce. Chybí jim důvěra a ochota experimentovat s novými nástroji, což omezuje rozvoj moderních pedagogických přístupů. Cílené školení a podpora jsou nezbytné pro zvýšení jejich kompetencí.

Žáci jsou často demotivováni zastaralými metodami, které nejsou propojené s jejich zájmy a potřebami. Nedostatek osobního přístupu a interaktivních metod vede k neangažovanosti. Řešením je personalizace vzdělávání, využití technologií a rozvoj dovedností, které žáky zapojí a motivují.