Systémovou změnou vzdělávání v AI dětem rozumíme komplexní transformaci, která mění způsob, jakým je vzdělávání poskytováno a organizováno. Systémovou změnu nevnímáme jako rychlou revoluci, ale jako jemné a postupné úpravy a vylepšení stávajících praktik.
I přesto, že aktivně spolupracujeme se státem, změnu provádíme zespodu, komunitně, a to ze dvou důvodů:
Faktické znalosti a obecný přehled jsou velmi důležitými dílky do skládačky gramotného člověka, zásadní je ale rozvoj dovedností, jako je kritické myšlení, kreativita, schopnost spolupráce a společenská odpovědnost.
Úprava pedagogických přístupů a praktik v kontextu nových technologií.
Přechod ke kvalitnímu formativnímu hodnocení a posuzování dovedností a schopností, které jsou relevantní pro život ve světě řízeném technologií.
Seberozvoj formou vzdělávání a poskytování zdrojů a nástrojů pedagogům, aby mohli úspěšně implementovat nové metody výuky a využívat technologie.
Vzdělávání je relevantní pro všechny díky personalizaci vzdělávacího obsahu a zpětné vazby (formativní hodnocení).
Mnoho škol nemá jasnou vizi, která by reflektovala potřeby žáků a společnosti, což vede k nejednotnému přístupu k výuce a neschopnosti dlouhodobě plánovat. Jasná vize je klíčová pro efektivní rozhodování, řízení změn a inovací ve vzdělávání.
Vzdělávací strategie škol (od ŠVP až po tématické plány) často neodrážejí současné potřeby a rychle se měnící svět. Chybí provázanost mezi předměty. Strategie nebývá dostatečně aktualizována.. Flexibilní strategie zahrnující inovativní metody, interdisciplinární přístupy a relevantní vzdělávací obsah je klíčová.
Pedagogové jsou přetížení administrativními úkony a vysokými nároky, což vede ke stresu a vyhoření. To omezuje jejich schopnost inovovat výuku a rozvíjet digitální dovednosti. Snížení administrativní zátěže a podpora ze strany vedení by mohla zlepšit jejich pracovní podmínky.
Mnoho pedagogů nemá dostatečné digitální dovednosti pro efektivní využití technologií, včetně AI, ve výuce. Chybí jim důvěra a ochota experimentovat s novými nástroji, což omezuje rozvoj moderních pedagogických přístupů. Cílené školení a podpora jsou nezbytné pro zvýšení jejich kompetencí.
Žáci jsou často demotivováni zastaralými metodami, které nejsou propojené s jejich zájmy a potřebami. Nedostatek osobního přístupu a interaktivních metod vede k neangažovanosti. Řešením je personalizace vzdělávání, využití technologií a rozvoj dovedností, které žáky zapojí a motivují.
IČ: 17914582
Datovka: 4czjq6u
Číslo účtu: 2002446742/2010
Poptáváte vzdělávací akci či spolupráci?
Ozvěte se Kláře na: klara@aidetem.cz
Další kontakty naleznete v sekci Lidé.