Obecný úvod do umělé inteligence — kapitola 1
Obrázek v hlavičce byl vygenerován pomocí programu Midjourney. Prompt: Education gives you wings to fly
Dnešní děti běžně využívají AI (Artificial Intelligence), ale navzdory tomu nedokáží často rozpoznat ani popsat, kdy a jak funguje. Zvyšuje se tak mezera v AI gramotnosti (AI literacy gap). Proto odborníci na AI a vzdělávání upozorňují na chybějící či nedostatečné začlenění výuky AI do vzdělávání na základních školách, aby se všichni žáci mohli stát kritickými uživateli technologií. (zdroj)
Hlavní principy AI by se měly stát základními znalostmi podobně, jako znalosti přírodních věd — například periodická tabulka prvků či elektromagnetismus.
Na jednu stranu AI přinese uživatelům, podnikům a ekonomikám značné výhody (zvýší produktivitu a hospodářský růst), na druhou však způsobí úbytek/změnu současných pracovních míst a některých profesí. Odhaduje se, že do roku 2030 bude investováno do oblasti rozvoje a implementace AI 15,7 bilionu dolarů (zdroj). 35% společností celosvětově využívá AI, 42% k tomu hledá cesty (zdroj).
I když ne všechny profesní obory budou nahrazeny AI, lidé se znalostmi umělé inteligence budou na trhu práce pravděpodobně lépe ohodnoceni než ti, kteří tuto gramotnost postrádají.
Ve zprávě společnosti McKinsey z roku 2017 (zdroj) se odhaduje, že do roku 2030 může být:
Vzniknou také nová povolání, která dnes ještě neexistují, podobně jak to zapříčinily technologie v minulosti.
Současní žáci druhého stupně dosáhnou 30 let kolem roku 2042. Studiem AI na základní škole tak získají konkurenční kariérní výhodu a to nejen v technických (resp. IT) profesích. AI již nyní výrazně mění pracovní pozice téměř ve všech oborech lidské činnosti. Lze předpokládat, že její znalost bude v budoucnu ve většině profesí vyžadována, podobně jako je to nyní s nutností umět využívat ke své práci počítače.
AI je v současnosti jedním z nejvíce se rozvíjejících průmyslových oborů (zdroj). Zároveň může také výrazně přispět k řešení klimatické krize, umožnit kvalifikovanější rozhodování v oblasti snižování emisí uhlíku v průmyslových odvětvích nebo navrhnout, jak zajistit přístup k obnovitelným zdrojům energie. Na druhou stranu je však výzvou do budoucna, jak snížit nezanedbatelnou spotřebu energií na samotný provoz AI. (zdroj)
Obecná znalost a vývoj AI zvýší konkurenceschopnost společnosti. V Hongkongu např. probíhá výzkum AI kurikula již pro předškolní vzdělávání (zdroj), v Koreji je výuka AI systematicky zavedena na základních školách. V USA se na podobném kurikulu pracuje.
Zralá společnost, připravená na tak revoluční technologii, jako je umělá inteligence, se může lépe bránit proti podkopávání demokracie radikalizovanou částí společnosti, k němuž příspívají sociální sítě a jejich algoritmy založené na AI.
Umělá inteligence přináší velký pokrok v mnoha směrech a oborech. Vzbuzuje ale také obavy. Například že bude využívána neeticky, podporovat rasové předsudky, šířit falešná videa, sebere pracovní místa. Aby mladá generace, která bude zároveň tvůrcem, spotřebitelem i uživatelem umělé inteligence, mohla využívat její výhody a předcházet jejímu zneužívání, měla by pochopit její fungování, benefity i omezení. Musí zajistit, aby byla využívána eticky a bez předsudků.
Umělá inteligence už nyní výrazně proměňuje naše životy. Mělo by být naším cílem, aby mladá generace rozuměla jejímu dopadu a potenciálu pro budoucnost. Je důležité, aby děti dostávaly pravdivé informace o AI a aby porozuměly technologii, která proměňuje naše životy. (zdroj)
Vycházíme z AI Curriculum for Elementary School, 2021 (zdroj)
Gramotnost v oblasti umělé inteligence je soubor kompetencí, které umožňují jednotlivci kvalifikovaně fungovat ve společnosti propojené s umělou inteligencí. Jednotlivec s gramotností v oblasti AI by měl být schopen ji kriticky hodnotit, komunikovat a spolupracovat s ní a jako nástroj ji využívat.
S rychlými technologickými změnami ve společnosti, která je provázaná s AI, by mělo být cílem základních škol vzdělat příští generace v následujících kompetencích.
Cílem je pochopit základní pojmy týkající se umělé inteligence. Identifikovat, jakými vlastnostmi se liší systémy založené na umělé inteligenci od „standardních“ systémů založených na algoritmech.
Vstoupení AI do rozhodovacích procesů lidí přináší oprávněné obavy týkající se etiky. Občan znalý umělé inteligence (tzv. „AI literate citizen“) by měl mít schopnost používat umělou inteligenci ve prospěch lidstva.
Hlediska, která mohou být zvažována při tvorbě osnov:
— žáci ZŠ by měli umět identifikovat technologie AI, se kterými se setkávají v každodenním životě,
— měli by umět rozpoznat problémy, které lze s použitím AI technologií řešit,
— měli by být vybaveni programátorskými dovednostmi, aby mohli AI využívat v reálných situacích,
— měli by být schopni zvážit potenciální etické problémy spojené s používáním technologií AI.