Online příručka o dvanácti kapitolách
Vážená paní, vážený pane,
vítejte v úvodu příručky Obecný úvod do AI pro dospělé. Příručka vznikla za účelem nabídnout základní vhled do oblasti umělé inteligence (Artificial Intelligence = AI). Její kapitoly jsou odborníky zpracovány srozumitelně a pro úplné začátečníky.
Většina z nás se denně potkává s aplikacemi umělé inteligence, ale jen zřídka chápeme technologie, které za tím stojí. Tato mezera v gramotnosti společně s jejich častým využíváním může vést ke společenské zranitelnosti.
Výzkum Národní rady 4-H z roku 2024, který proběhl s cca 1 500 dětmi a mladými lidmi ve věku 9—17 let, ukazuje, že chtějí, aby byli dospělí nápomocní s rozvíjením dovedností s nástroji generativní umělé inteligence.
Za méně než sto let se AI proměnila z okrajové disciplíny teoretické matematiky v něco, s čím se každodenně setkávají miliony lidí po celém světě. Podívejme se na nejdůležitější milníky vývoje umělé inteligence.
Žádná z definic termínu umělá inteligence vlastně není ustálená. Všechny se ale shodují v tom, že to je program, který simuluje lidské myšlení a akce.
S AI a jejími rozhodnutími se dnes potkáme v práci, na nákupech i ve volném čase. Jaké úkoly dnes AI plní? Je na ni spoleh? A nahradí stroje v blízké budoucnosti člověka?
Strojové učení je jeden z nejpoužívanějších přístupů v oblasti umělé inteligence. Cílem jeho metod je odhalit vzory vyskytující se v datech. Místo toho, abychom stroji přesně popisovali nějaký postup, ukážeme mu velké množství příkladů, ze kterého se sám naučí, jak vykonávat konkrétní úlohu.
Algoritmy strojového učení vyžadují velké soubory dat, ze kterých se učí řešit problémy a kterými testujeme jejich úspěšnost. Jaká data potřebují a proč? Odkud se berou? A jak poznáme dobrá data od špatných?
Umělá inteligence a strojové učení mají potenciál nám pomáhat a usnadňovat naše životy, mohou ale mít i naprosto opačný účinek. Typickým — ač často nechtěným — problémem strojového učení je předpojatost.
Etika umělé inteligence je poměrně mladá vědní disciplína, její význam však neustále roste. Jedním z hlavních důvodů je právě to, že za nás stále více úkolů a rozhodnutí vykonávají stroje.
Právo má s rychle se vyvíjející technologií AI problém. Je složité určit, jak AI zapadá do právních rámců, co přesně AI vytváří a kdo má práva k výstupům. V této odborněji laděné kapitole se podíváme, jak AI a právo (ne)spolupracují a jaké jsou mezi nimi rozdíly.
Umělá inteligence dnes proniká prakticky do všech oblastí lidského života. Počet činností a rozhodnutí, které za člověka vykonávají stroje neustále roste. Není tedy divu, že téma umělé inteligence rezonuje i v kontextu světových náboženství.
Umělá inteligence, zejména ta generativní, zásadně mění způsob, jakým uvažujeme nad bezpečností. Kde jsou ty současné největší bezpečnostní hrozby a jak se s nimi vypořádat, je obsahem kapitoly Zranitelná AI.
Doporučujeme k dalšímu studiu
Bezplatný online kurz v češtině určený každému, kdo se chce dozvědět, co to je umělá inteligence, čeho lze a nelze jejím prostřednictvím dosáhnout a jak ovlivňuje naše životy. Pro účast v kurzu nejsou zapotřebí pokročilé znalosti matematiky ani znalost programování. Do českého prostředí kurz přináší prg.ai. Přejít na kurz →
IČ: 17914582
Datovka: 4czjq6u
Číslo účtu: 2002446742/2010
Poptáváte vzdělávací akci či spolupráci?
Ozvěte se Kláře na: klara@aidetem.cz
Další kontakty naleznete v sekci Lidé.